Overslaan en naar de inhoud gaan

Pilots inburgering van start tot finish, deel 2: B1-route

Laatste update:

7. Pilot Sittard-Geleen

Start: Met taalbuddy’s en aandacht op weg naar B1

‘We maken in onze pilot gebruik van twee taalaanbieders. Zij gaan aan de slag met twee groepen, een groep die wat meer moeite had met A2 en een andere groep die relatief snel door A2 is gegaan’, vertelt Noortje Kramer van de gemeente Sittard-Geleen. ‘Mensen leren nu eenmaal niet hetzelfde of op hetzelfde tempo.’

‘We hebben bewust gekozen voor twee taalscholen en de opsplitsing in twee groepen. We denken dat we zo recht doen aan de gedifferentieerde groep deelnemers’, vertelt Kramer.

De werving was nog een hele klus, klinkt het eerlijk. Niet alle nieuwkomers die soms net het inburgeringsexamen hebben gehaald, hebben zin om weer opnieuw de schoolbanken in te gaan. ‘Vaak zijn mensen ook al gestart met vervolgactiviteiten waardoor deelname aan de pilot geen optie was. Met hulp van de taalscholen is het toch gelukt om twee groepen te vormen. Mensen zijn persoonlijk benaderd, die aandacht blijkt erg belangrijk.’

Werving was een hele klus

Intensief traject

Beide scholen bieden een intensief traject, waarbij groepslessen worden gecombineerd met individuele begeleiding. Het traject begint met een intake door de gemeente. Vervolgens wordt op de taalschool een taalniveau- en leerbaarheidstoets afgenomen.  

Kramer: ‘Hiermee wordt het actuele taalniveau bepaald en krijgen we een goed beeld van het niveau van de groepen.  Als vervolg op de intake en toets wordt met de deelnemer het traject besproken, wat zijn de wederzijdse verwachtingen, spelen er nog andere zaken thuis? Praktische problemen? Alle afspraken worden vastgelegd in een plan, dat door deelnemer, gemeente en docent ondertekend wordt.’

Programma

Het programma omvat reguliere taallessen, examentraining en persoonlijke begeleiding. De groepen worden verdeeld naar leerbaarheid, waarbij de groep met hoge leerbaarheid zes uur taalles per week volgt, de andere groep twaalf uur. Daarnaast lopen de deelnemers van Vista College een keer per tien weken mee in het beroepsonderwijs bij de studierichtingen zorg, techniek en logistiek. Zo krijgen ze een beter beeld van de verschillende beroepen in Nederland.

Buitenschoolse opdrachten

Alle deelnemers krijgen buitenschoolse opdrachten mee, zodat ze de taal in de praktijk moeten brengen. De deelnemers die bij het Vista College zitten worden gekoppeld aan een taalbuddy (studenten van MBO Zorg) die eerder een training tot cultuursensitieve taalcoach hebben gevolgd. Met deze taalbuddy’s gaan deelnemers samen op pad.

Kinderopvang

Een probleem waar meerdere pilotgemeenten tegenaan lopen, blijkt de kinderopvang. ‘Een praktisch obstakel, er was veel onduidelijk over de kinderopvangtoeslag en de vraag of de deelnemers hiervoor wel in aanmerking komen. Inmiddels is duidelijk dat er recht is op kinderopvangtoeslag als de gemeente deze pilot als een re-integratie-traject inzet. We leren daarnaast veel over het samenwerken. We werken samen met verschillende partijen en het is erg belangrijk om te zorgen voor een duidelijke communicatie en afstemming, zodat alle onderlinge verwachtingen helder zijn.’

Driegesprek

Het Limburgse traject wordt afgesloten met een driegesprek, waarin meteen gekeken wordt naar mogelijke vervolgstappen richting werk of andere vormen van participatie. ‘We zijn ervan overtuigd dat deelnemers na dit traject veel meer kansen hebben op de arbeidsmarkt.’