Overslaan en naar de inhoud gaan

Pilots inburgering van start tot finish, deel 2: B1-route

Laatste update:

3. Pilot Delft

Start: Naar B1 met hulp van taalrijke werkplek

‘We gaan voor alle deelnemers aan onze pilot op zoek naar een taalrijke werkplek. Niet alleen maar "wat wil je in de koffie?" Nee, we willen een plek waar mensen worden uitgedaagd om Nederlands te spreken’, vertelt Stefaan Vanderstappen van de gemeente Delft.

De gemeenten Delft en Rijswijk hebben de afgelopen jaren sterk ingezet op de ondersteuning van nieuwkomers in de gemeente, zegt Vanderstappen. ‘Taal en participatie hebben we altijd gecombineerd. Taal leer je nu niet alleen in de schoolbanken, maar door te doen.’ De pilot biedt de gemeenten de kans om te experimenteren met de overgang van A2 naar B1. ‘Voor veel nieuwkomers was A2 al een worsteling. Hoe krijgen we hen naar een hoger niveau? Dat is de uitdaging waar we voor staan.’

Onderscheid

Aan de pilot doen in totaal 35 nieuwkomers mee die de inburgering hebben afgerond. ‘We maken onderscheid tussen kansrijke cursisten, dat zijn nieuwkomers die zonder problemen door A2 zijn gerold en bij elk onderdeel maar één examen nodig hadden. Minder kansrijke cursisten hadden meer examens nodig om de inburgering te halen.’ ROC Mondriaan is een belangrijke partner in de pilot. ‘We werken al jaren met het ROC samen. We kennen elkaar en dat werkt heel goed.’

Veel zal afhangen van de werkplek en het draagvlak bij de werkgever

Taalbuddy’s

Het ROC heeft een intensief taaltraject voor de twee groepen opgezet. In een periode van veertig weken krijgen de twee groepen respectievelijk zes en negen uur per week les. ‘Daarnaast krijgen ze huiswerk en praktijkopdrachten mee. Bij de mensen die al werken of vrijwilligerswerk doen, overleggen we met de betrokken werkplek of ze ook opdrachten op de werkvloer kunnen uitvoeren. Misschien kunnen we taalbuddy’s op de werkvloer organiseren.’

Gesprekken

Het programma begint met een startgesprek tussen de begeleider en deelnemer. Daar wordt de inhoud van het programma en de achtergrond van de cursist besproken. Halverwege het traject wordt een voortgangsgesprek gepland en het traject sluit af met een eindgesprek met docent en begeleider van de gemeente. Vanderstappen: ‘De cursisten die het B1-diploma niet halen tijdens de pilot, maar toch die potentie hebben, bieden we een vervolg aan in het kader van de WEB (volwasseneducatie). We zijn zelf erg benieuwd naar de resultaten. Veel zal afhangen van de plek en het draagvlak bij de werkgever.’