Overslaan en naar de inhoud gaan

Pilots inburgering van start tot finish, deel 2: B1-route

Laatste update:

2. Pilot Almelo

Finish: Nederlands leren met taallessen en appelflappen

De gemeente Almelo en een aantal buurgemeenten hebben in samenwerking met ROC Twente een traject ontwikkeld voor statushouders die geslaagd zijn voor het inburgeringsexamen op A2-niveau en nog geen examen op B1-niveau hebben gedaan. Dit traject bestond uit taalles, loopbaanoriëntatie en praktijkopdrachten. Zo wilden de gemeenten ontdekken welke elementen werken in de aanpak en volgend jaar ingezet kunnen worden in de B1-route. Maar niets verliep zoals verwacht. Op de allereerste dag dat school zou starten, ging het hele land in lockdown. Maar hoe verliepen de activiteiten die wél door konden gaan?

Annette Eggen, projectleider inburgering bij de gemeente Almelo en Lenneke Nienhuis, regiocoördinator inburgering voor de regio Twente, werkten samen aan de pilot. Eggen vindt het jammer dat veel van de plannen rondom de pilot door corona in het water vielen. ‘Wij wilden juist experimenteren met het duale aspect: de taallessen combineren met werk. Ook was het plan om taalmaatjes in te zetten en dat praktijklessen vaker zouden plaatsvinden. Dat is helaas niet helemaal van de grond gekomen.’

Een signaal van een docent kan een klantmanager erg helpen

- Klantmanager

Samenwerken met het ROC

Eggen was echter wél blij met de samenwerking met het ROC, alhoewel daar wel de nodige gezamenlijke inzet voor nodig was. Eggen: ‘In het begin was het echt zoeken wat ieders rol nu precies was binnen de pilot. We hebben geleerd dat het handig is om heel duidelijk de verwachtingen uit te spreken voordat je begint.’ Eggens geeft verder aan dat het contact tussen de docenten en de klantmanagers heel belangrijk was. ‘Het lijkt ons ook waardevol om daarmee te blijven experimenteren.’ 

Wat echt veel meerwaarde had, waren de driegesprekken tussen de deelnemer, klantmanager vanuit de gemeente en docenten van het ROC. Deze driegesprekken zorgden ervoor dat men elkaar face-to-face sprak, niet alleen maar via e-mail. Eggen: ‘Dat zorgde voor minder ruis op de lijn en meer open gesprekken. De deelnemers vonden dat heel prettig.’ Het ROC heeft aangegeven dat ze het driegesprek in de leerroutes willen blijven voortzetten.

Het bevorderen van taal in de praktijkles is goed

Praktijklessen geen ‘flap’

De praktijklessen van het ROC gingen door corona in eerste instantie ook niet door, maar door de twee groepen nogmaals in tweeën te delen, konden ze later alsnog plaatsvinden. ‘De deelnemers waren hier erg enthousiast over’, vertelt Eggen. ‘De lessen focusten op techniek, logistiek en zorg. Zo hebben we bijvoorbeeld een keer appelflappen gebakken. Dat was gewoon superleuk. Deelnemers kregen een Nederlands recept om te lezen. Op basis daarvan moesten ze de flappen maken en werd hun taalniveau getoetst. Het is een uitdagende combinatie van taal leren door dingen te doen, maar iedereen had er plezier in.’

Het leercentrum

Tijdens het taaltraject mochten deelnemers gebruikmaken van een leercentrum. Gedurende de lockdown was het centrum helaas gesloten, maar toen het eindelijk weer open ging, hielp dat de deelnemers enorm. Eggen: ‘Om een inhaalslag te maken, hebben we contact gezocht met het Taalpunt. Zij hebben vrijwilligers ingezet en gaven extra taallessen, waar mensen naar behoefte gebruik van konden maken. Ook konden deelnemers er rustig huiswerk maken onder begeleiding van een docent-assistent.’

Als ik weet wat ik kan doen, ben ik meer gemotiveerd om B1 en B2 te halen
Deelnemer

Uiteindelijk heeft de pilot ondanks de hindernissen veel waarde gehad, vindt Eggen. ‘Sommige deelnemers hebben het B1-examen gehaald en veel hebben twee of meer B1-examenonderdelen gehaald. De kans is groot dat zonder de coronacrisis meer deelnemers het B1-examen gehaald zouden hebben. Verder is het een mooi resultaat dat alle deelnemers nu perspectief hebben op een vervolgtraject. Dat alleen al is een overwinning.’

Examenonderdelen Resultaten

Van de 24 kandidaten die examen deden, zijn er vijf geslaagd op alle vier examenonderdelen: spreken, schrijven, lezen, luisteren. Daarnaast hebben twee kandidaten twee examens gehaald en hebben drie kandidaten drie examens gehaald. Die laatste drie hebben een herexamen afgelegd voor het onderdeel dat zij niet hadden gehaald in de hoop alsnog het volledige diploma te behalen.