Overslaan en naar de inhoud gaan

Pilots inburgering van start tot finish, deel 3: Brede intake en persoonlijk Plan Inburgering en Participatie (PIP)

Laatste update:

3.1 Pilot De Fryske Marren

Start: Warm welkom met koffie en koek in Friesland

Een verlengde brede intake. Meer tijd om nieuwe inwoners van De Fryske Marren beter te leren kennen. ‘We kiezen voor een informele kennismaking op het azc. Daar wordt het eerste "koffie- en koek"-gesprek gevoerd’, vertelt projectleider Mirjam Gietema. Doel is om mensen welkom te heten en te informeren over de inburgering.

Als vervolg op die eerste kennismaking gaat dezelfde consulent na huisvesting op bezoek. ‘Opnieuw een informeel gesprek. Door de tijd te nemen en mensen thuis op te zoeken groeit ook het vertrouwen. Het is heel anders dan wanneer iemand met een vragenlijst voor je zit en vertelt wat je allemaal moet.’

Filmpjes

Om nieuwkomers te informeren en enthousiast te maken over de nieuwe aanpak, zijn speciale filmpjes gemaakt waarin voormalig inburgeraars vertellen over hun ervaringen. Zo is er een filmpje waarin een Syrische inwoner in het Arabisch vertelt over zijn eigen schildersbedrijf. Ook het doel van de brede intake wordt uitgelegd, de Nederlandse arbeidsmarkt toegelicht en er worden voorbeelden gegeven van mogelijke duale trajecten waar leren en werken worden gecombineerd. ‘We hopen zo de intrinsieke motivatie aan te spreken.’ Gezinsmigranten en nareizigers krijgen een welkomstbrief thuis en worden gebeld door het sociaal wijkteam om een afspraak te maken voor eenzelfde ‘koffie- en koek’-gesprek.

Brede intake

Na de twee informele gesprekken volgt de afspraak voor de brede intake op het gemeentehuis. ‘In dit gesprek komen volgens een vast format alle leefgebieden aan de orde.  Aan de hand van de brede intake wordt het Persoonlijk Plan Inburgering en Participatie (PIP) opgesteld. Wat is het juiste traject? Welke route?’ Bij de uitvoering van het PIP zijn verschillende partijen betrokken. Van werkbedrijf De Wurkjouwer, Friesland College en VluchtelingenWerk tot Welzijn voor participatie en maatschappelijke ondersteuning. ‘We zijn al druk bezig met de vormgeving van de verschillende leerroutes.’

Goede afstemming tussen alle partijen die betrokken zijn bij het PIP is essentieel

De consulenten zijn enthousiast over deze brede intake, zegt Gietema. ‘Ze leren mensen zo veel beter kennen en houden de regie. We proberen te komen tot een Fries model of misschien wel tot een nationaal model voor de brede intake. Uniek aan onze aanpak is dat we de tijd nemen om vertrouwen op te bouwen en al op het azc beginnen.’

Onderlinge afstemming

De pilotgemeente heeft inmiddels wel ontdekt dat het PIP vraagt om een goede onderlinge afstemming tussen alle partijen. ‘Er zijn vaak zoveel partijen bij een statushouder betrokken, professionals, vrijwilligers. Heldere communicatie is daarbij erg belangrijk. Onze consulenten pakken dit nu op en houden contact met alle partijen. Het uitgangspunt is dat we elkaar versterken in het belang van de statushouder. Aan de ene kant hebben wij als gemeente de regie, daarnaast moeten we vertrouwen hebben in de uitvoering. En er ligt ook een grote verantwoordelijkheid bij de nieuwkomer zelf in het behalen van zijn persoonlijke doelen.’

Voortgangsgesprekken

Gietema bekijkt nu hoe de voortgangsgesprekken met de deelnemers kunnen worden vormgegeven. ‘De consulenten gaan deze gesprekken straks voeren. Maar dat zijn heel veel gesprekken. Misschien kiezen we voor groepsgewijze intervisiebijeenkomsten. Nieuwkomers kunnen dan ervaringen uitwisselen. Waar lopen ze tegen aan. Hoe gaat het met het traject? Met de andere doelstellingen uit het PIP? Deze pilot biedt ons de kans om dit soort zaken uit te proberen.’