Overslaan en naar de inhoud gaan

Pilots inburgering van start tot finish, deel 3: Brede intake en persoonlijk Plan Inburgering en Participatie (PIP)

Laatste update:

4. Pilot Hoorn

Start: ‘Die eerste kennismaking in het azc is zo belangrijk’

‘We denken al vanaf het begin met nieuwkomers mee en komen zo samen tot een realistisch plan’, vertelt Stephanie van Tunen van de gemeente Hoorn. Het eerste kennismakingsgesprek door een coach van werkbedrijf WerkSaam Westfriesland vindt plaats in het azc.

Geen tijd te verliezen, dat credo staat de zeven Westfriese gemeenten helder voor ogen. Daarom krijgen nieuwkomers die aan de gemeenten worden gekoppeld al in het azc bezoek van een coach van WerkSaam. Hij of zij neemt daar de tijd voor een kennismakingsgesprek. Naast een informatiemap over de gemeente waar de nieuwkomer gaat wonen, krijgt de nieuwkomer te horen wat hem of haar te wachten staat in de nieuwe woonplaats. ‘Wat gaat er straks allemaal gebeuren, wat kunnen ze van de gemeente verwachten, wat voor hulp kunnen wij bieden? We hopen hen zo ook enthousiast te maken voor het inburgeringstraject.’ Wanneer nodig maakt de coach gebruik van de tolkentelefoon.

Brede intake

Na vestiging in een van de gemeenten, gaat diezelfde coach opnieuw langs voor een brede intake. ‘We vinden het erg belangrijk dat de nieuwkomer gedurende het traject één contactpersoon heeft. Dat schept vertrouwen. Achter de schermen schakelt hij of zij wanneer nodig met andere partners over bijvoorbeeld maatschappelijke begeleiding.’

In de intake worden dertien leefgebieden besproken. Zo ontstaat er een breed beeld van de nieuwkomers.  Ook de achtergrond, dromen en ambities worden besproken. Wendy Stam van WerkSaam: ‘Wat is er mogelijk? Wat voor opleiding heb je voor bepaalde beroepen in Nederland nodig? We zien nu wel eens dat mensen verkeerde verwachtingen hebben en dan pas later te horen krijgen dat het zo niet gaat. Dan valt hun droom in duigen. Het is daarom goed om zo snel mogelijk samen op te trekken, te nuanceren en eventueel onrealistische verwachtingen bij te sturen.’

Plan in eigen taal

Het doel van de brede intake en PIP is participatie, benadrukt ze. ‘Het liefst natuurlijk via betaald werk. Met hulp van het PPS-V assessment kijken we wat de mogelijkheden zijn van elke nieuwkomer.’ Hoe groot is de afstand tot de arbeidsmarkt, wat is er nodig om die afstand te overbruggen? ‘Alle afspraken worden vastgelegd in het plan en vertaald in de taal van de nieuwkomer. We vinden het belangrijk dat nieuwkomers de afspraken die ze met de gemeente maken goed begrijpen. Juist voor mensen die het Nederlands nog niet goed beheersen, is dat belangrijk en het schept vertrouwen om dit in de eigen taal te doen.’

Volgens Stam zijn de eerste ervaringen van de coaches en vergunninghouders met het kennismakingsgesprek op het azc positief. ‘De brede intake is in de pilot nog vrijwillig, maar de meeste mensen staan er gelukkig wel voor open. Het is toch het begin van het nieuwe leven in Nederland.’