Overslaan en naar de inhoud gaan

Pilots inburgering van start tot finish, deel 3: Brede intake en persoonlijk Plan Inburgering en Participatie (PIP)

Laatste update:

6. Pilot Rijswijk

Finish: ‘In de activiteitenweken toetsen we de brede intake in de praktijk’

Wie zijn deze nieuwkomers, waar liggen hun behoeftes en welke begeleiding hebben ze nodig? Binnen de pilot brede intake en PIP heeft de gemeente ervaring opgedaan met de warme overdracht vanuit het azc, het uitvragen van de startposities en het inschatten van de leerbaarheid. Na een periode vol experimenten en de nodige hobbels werkt de gemeente aan een vervolgtraject dat de huidige inburgeraar zo goed mogelijk ondersteunt, maar ook de basis vormt voor de brede intake voor Rijswijkse nieuwkomers die vanaf 2022 inburgeringsplichtig worden.

‘Waar we bijvoorbeeld tegenaan liepen was de scheiding tussen de brede intake en het PIP’, vertelt de gemeente Rijswijk. In de eerste instantie was het uitgangspunt dat de coördinator vanuit de gemeente het gehele proces op zich zou nemen: van brede intake tot definitief maken van het PIP. ‘Voor de coördinator bleek het echter te veel werk om met alle maatschappelijke partners te overleggen over de inhoud van het PIP. Daarom hebben we gekozen om een knip te maken en het vaststellen van het PIP bij de consulent inburgering te beleggen.’

Zorg voor één centraal aanspreekpunt

In de praktijk bleek dat echter niet de beste oplossing. ‘Het kwam de afstemming met maatschappelijke partners maar ook de eenduidigheid en overzichtelijkheid voor de statushouder niet ten goede,’ vertelt de gemeente. ‘Vanaf het begin moet er één aanspreekpunt zijn. Iemand die de maatschappelijke partners goed kent, kan namelijk ook makkelijker met hen afstemmen over de inhoud van het PIP. In het nieuwe stelsel wordt dat bij ons de consulent inburgering.’

Aanpak Rijswijk

Kenmerkend voor de aanpak van deze pilot is dat verschillende instrumenten worden ingezet om tot het PIP te komen, zoals een brede intakegesprek, de zelfredzaamheidsmatrix, het PPS-V- assessment en vier activiteitenweken. De leerroute en de afspraken worden in het PIP vastgesteld aan de hand van de input uit de hele brede intake.

Activiteitenweek

Na het vaststellen van het PIP doorliepen de deelnemers vier activiteitenweken bij leerwerkbedrijf Martinifabriek in Rijswijk. ‘Met de activiteitenweken hebben we gekeken of de gestelde doelen in het PIP in de praktijk daadwerkelijk haalbaar waren’, legt de gemeente uit. Hoe doen zij het bijvoorbeeld in de structuur van de dag: Kunnen ze op tijd komen? En hoe gaat het reizen naar de fabriek? Daar kunnen we het plan nog op aanpassen. Dat werkt veel prettiger dan dat zij na het PIP gelijk met een  taaltraject starten.’ Na verloop van tijd zag de gemeente wel dat vier weken te kort is om de afspraken in het PIP goed te evalueren. Daarom is deze statushouders een traject van zes maanden aangeboden. ‘Daarbij hebben zij nog langer de tijd gekregen om zich verder te ontwikkelen.’

De top drie positieve ervaringen met de pilotaanpak

  • Eén duidelijk aanspreekpunt: het is beter om het hele proces van brede intake en het vaststellen van het PIP bij één professional van de gemeente te beleggen.
  • Digitaal contact: digitaal en online contact biedt goed de mogelijkheid om laagdrempelig en op afstand contact te hebben met de statushouder.
  • Tijdspad: het lukt om de brede intake af te nemen en het concept-PIP op te stellen binnen een termijn van tien weken.

Gezamenlijk brugplan

In de nieuwe werkprocessen worden de activiteitenweken opnieuw opgenomen, maar wel in een andere fase van het inburgeringstraject. ‘We willen die naar voren trekken en inzetten als verlengde van de brede intake’, vertelt de gemeente. Dat idee kwam naar aanleiding van een andere pilot. ‘In de leercirkels hebben we veel geleerd van andere gemeenten en hoe zij het traject hebben aangepakt. Den Haag heeft een brugklas aanbesteed. Rijswijk wil zelf een lokale brugklas ontwerpen, dat noemen we voorlopig een verlengde intake. Hierbij combineren we het idee van de activiteitenweken met taalonderwijs en observatie van de leerbaarheid.’

De positieve lessen zijn het uitgangspunt

Vervolgtraject

Aan dat vervolgtraject wordt inmiddels hard gewerkt. De positieve lessen uit de pilot zijn hierbij het uitgangspunt. ‘Aan de hand van deze uitgangpunten gaan we de werkprocessen definitief inrichten, zowel op inhoud als op techniek.’

Tot januari 2022 wil de gemeente al zoveel mogelijk in de geest van de nieuwe wet werken. ‘We willen op deze manier doorgaan met de doelgroep die onder de oude wetgeving valt. We noemen hen de "ondertussen-groep". Deze werkwijze trekken we daarna door naar de groep die onder de nieuwe wetgeving valt. Dat moet een logisch en natuurlijk verloop zijn.’