Overslaan en naar de inhoud gaan

Pilots inburgering van start tot finish, deel 3: Brede intake en persoonlijk Plan Inburgering en Participatie (PIP)

Laatste update:

6. Pilot Rijswijk

Start: ‘Het is jouw leven, jij moet het doen, maar wij helpen je op weg’

De verveling op het azc is vaak groot. De motivatie van nieuwkomers ebt hierdoor weg, ziet projectleider Alaa Abbas. ‘Daarom is het zo goed om al op het azc kennis te maken. En soms ook al de brede intake af te nemen. Ik merk dat nieuwkomers het fijn vinden om te horen wat er gaat gebeuren na de verhuizing naar de gemeente.’

Onder het huidige inburgeringssysteem hebben gemeenten nieuwkomers onvoldoende in beeld, zegt Abbas. ‘Er zijn allerlei initiatieven en partijen bezig met inburgering, maar niemand lijkt het totaalbeeld te hebben. Ook de nieuwkomer zelf niet. Gelukkig komt met de nieuwe wet de regie weer bij gemeenten te liggen. Door de kennismaking en brede intake op het azc te doen, nemen we vanaf dag 1 het initiatief en houden we het overzicht en contact met andere partijen.’

‘Door al op het azc kennis te maken met de nieuwe inwoners, leren we hen veel beter kennen. Dat geeft vertrouwen. Dat is zo belangrijk. In het land van herkomst was de overheid niet altijd even betrouwbaar. Ik leg altijd duidelijk uit wat ze te wachten staat. Dit zorgt voor heldere verantwoordelijkheden. Het is jouw leven, jij moet het doen en hard werken, maar we gaan je wel helpen.’

Er zijn ook mensen die zeggen: het maakt niet uit, ik wil gewoon aan het werk.

De brede intake bestaat in deze pilot uit twee onderdelen. ‘Een PPS-V-assessment en een persoonlijk gesprek. In dat gesprek worden alle leefgebieden besproken. ‘Wat heeft iemand in het verleden gedaan? Waar liggen de interesses? Ik heb cliënten die heel goed weten wat ze willen. Jongeren die bijvoorbeeld de ICT in willen, een mevrouw die graag schoonheidsspecialist wil worden. Maar er zijn ook mensen die geen idee hebben of die zeggen "maakt niet uit, ik wil gewoon aan het werk". Samen wordt gekeken naar de juiste route.’

Leerroutes

De verzamelde informatie tijdens de brede intake is een momentopname, zegt Abbas. Daarom worden vervolgens twee activiteitenweken ingepland om vast te stellen of de voorlopige keuze tussen de drie verschillende leerroutes de juiste is. De coördinator maakt een keuze uit de drie volgende activiteitenweken.

Bij de onderwijsroute gaat de deelnemer – met begeleiding – op zoek naar de juiste inburgercursus en volgt waar mogelijk al een paar lessen. Bij de reguliere route gaat de inburgeraar twee weken aan de slag bij reïntegratiebedrijf Werkse. Wanneer mogelijk wordt daarnaast gestart met een traject naar parttime betaald werk en er wordt samen met de deelnemer gekeken naar een passende inburgeringscursus. Bij de voorlopige keuze voor de Z-route krijgt de inburgeraar een taalmaatje toegewezen en start hij of zij met dagbesteding.

Abbas: ‘We zijn erg benieuwd wat deze manier van werken gaat opleveren. Ik ben ervan overtuigd dat het goed is voor nieuwkomers om zo snel mogelijk al te beginnen met inburgeren.’