Overslaan en naar de inhoud gaan

Pilots inburgering van start tot finish, deel 4: Duale trajecten en kwetsbare groepen in duale trajecten

Laatste update:

5. Pilot Hoeksche Waard

Een intiem, laagdrempelig inburgeringstraject streeft naar zelfredzaamheid voor nieuwkomers

Een kleinschalig inburgeringstraject hielp met het opbouwen van vertrouwen tussen kwetsbare (en soms analfabetische) nieuwkomers, de gemeente Hoeksche Waard, opleiders en lokale werkgevers. Dankzij de nauwe betrokkenheid van alle partijen waren de nieuwkomers open over wat ze nodig hadden en kon de gemeente daarop inspelen, bijvoorbeeld door verkeerslessen te organiseren voor nieuwkomers die moeite hadden hun autotheorie-examen te halen. Daarnaast volgden nieuwkomers een reeks activiteiten die streven naar zelfredzaamheid, zoals vakopleiding, werkervaring, werknemersvaardigheden, taal, gesprekken en gezonde voeding.

Gemeentelijke projectleiders Diana Scheers en Renata van Tilborgh zijn zeer tevreden over de inburgeringspilot. ‘Wij merkten dat wij met onze methodiek redelijk in de richting zaten van de gedachte achter de nieuwe Wet inburgering’, zegt Van Tilborgh. In deze methodiek vonden alle lessen plaats op één locatie en besteedde de gemeente veel aandacht aan het contact met (potentiële) werkgevers. Het doel van dit traject is (meer) zelfredzaamheid voor deze kwetsbare nieuwkomers.

Alles op één plek

De samenwerkingspartners opereerden allemaal vanuit één plek: het Leerhuis. Scheers en Van Tilborgh willen ook dat ze daar de nieuwkomers kunnen ontvangen wanneer ze vragen of problemen hebben. ‘Op één locatie kom je binnen, stel je je vraag en kijken we wie je daar het beste bij kan helpen en hoe’, vertelt Van Tilborgh. ‘Deze wens is zowel bij de kandidaten als bij de samenwerkingspartners nadrukkelijk naar voren gekomen.’

Qua mobiliteit is de locatie ook heel handig. De Hoeksche Waard is namelijk een eiland, en van de ene kant naar de andere kant reizen met het openbaar vervoer kan wel anderhalf uur duren. Het Leerhuis ligt centraal, zodat iedereen er redelijk gemakkelijk kan komen.

Op één locatie kom je binnen, stel je je vraag en kijken we wie je daar het beste bij kan helpen, en hoe

Summerschool

Tijdens de coronacrisis konden de reguliere lessen vanuit samenwerkingspartners niet doorgaan. De gemeente heeft daarom een summerschool georganiseerd. Zo bleven deelnemers oefenen met de taal en gingen ze op dit aspect niet achteruit door het uitvallen van de reguliere lessen.

Daarnaast konden deelnemers zich oriënteren op de arbeidsmarkt. Tijdens zes intensieve weken werkten ze aan het formuleren van hun ideale droombaan. Scheers: ‘Wat hebben zij daarvoor nodig? Is wat we aanbieden voldoende? Hebben ze behoefte aan meer sollicitatietraining? Hoe is het voor iemand die de taal niet spreekt om via het internet te reageren op vacatures? Kan dat überhaupt?’ Het antwoord op de laatste vraag was ‘nee’. Daarom zijn er bedrijven en sollicitanten uitgenodigd om kennis met elkaar te maken.

Contact met werkgevers

Scheers en Van Tilborgh besteedden veel aandacht aan (potentiële) werkgevers. ‘We wilden de sfeer laagdrempelig maken, zodat nieuwkomers kunnen binnenstappen bij een bedrijf en zien of ze geïnteresseerd zijn in dat vakgebied’, zegt Van Tilborgh. ‘Ga eens binnen snuffelen en loop een tijdje mee zodat je later echt aan de slag kunt gaan.’

We willen werkgevers duidelijk maken wie er komt werken, welke achterliggende problemen de werker misschien heeft

‘We zetten ook in op bewustzijn binnen het bedrijf’, voegt Scheers toe. ‘We wilden de werkgevers duidelijk maken wie er komt werken, en waar de werknemer extra begeleiding, tijd of begrip bij nodig heeft. Als daar behoefte aan was, hadden we ook wekelijks contact met de werkgevers om te vragen of die nog tegen dingen aanliepen en waar nodig zochten we naar een oplossing. Zo is de kans groter dat de nieuwkomer daar een tijdje kan blijven.’

Doorstroom

Van de 72 deelnemers zijn er 23 doorgestroomd naar een MBO-opleiding, anderstalige opleiding of een parttime baan. Deze groep heeft zelfredzaamheid bereikt. De groep die voorheen weinig of geen scholing heeft gehad, kon uiteindelijk de gesprekken met de dokter zelfstandig voeren.

Nog een slag te slaan

Helaas heeft de coronacrisis vooral toegeslagen op de groep die voorheen weinig scholing heeft gehad. ‘Vooral de taallessen online verliepen heel moeizaam. De summerschool zorgde dat het taalniveau destijds niet achteruit ging, maar toch is er nu gewoon een achterstand van een jaar’, zegt Van Tilborgh. ‘Deze groep krijgt nu vrijstellingen, maar wat gaan we met deze groep doen?’

Scheers en Van Tilborgh organiseren nu onder andere taalcafés om toch een beetje aan de zelfredzaamheid van deze groep te werken. ‘Bij deze groep is nog een slag te slaan op het gebied van communicatie’, zegt Scheers. ‘Alleen niet vanuit de Wet inburgering, omdat ze vrijgesteld zijn, maar vanuit de Participatiewet en Volwasseneneducatie.’ Helaas zullen Scheers en Van Tilborgh daar niet bij betrokken zijn en moeten zij de deelnemers loslaten. Vanaf hier zullen andere collega’s het oppakken.

Inhoud