Overslaan en naar de inhoud gaan

Pilots inburgering van start tot finish, deel 4: Duale trajecten en kwetsbare groepen in duale trajecten

Laatste update:

7. Pilot Nederweert

De succesfactor: eerst kijken wat de statushouder wil, dan een werkplek zoeken

De gemeenten Weert, Nederweert en Cranendonck gingen bij de pilot duale trajecten echt samen met de statushouders aan de slag. Een intensieve pilot met een lastige doelgroep, die echt maatwerk nodig heeft. Projectleider Henk Klootwijk: ‘In plaats van eerst bedrijven vinden en daar de werkplekken vullen, deden we het precies andersom in de pilot. We bespraken met alle statushouders: wat kun je en wat wil je? Vervolgens zochten we voor iedereen een werkgever met een geschikte werkplek.’

Het leveren van maatwerk was dan ook een speerpunt van de pilot. Zeker door niet te beginnen bij beschikbare bedrijven en werkplekken, maar bij individuele capaciteiten en wensen van de statushouders. ‘In het begin vonden we dat best spannend’, zegt Klootwijk. ‘We dachten dat we best wat onrealistische beroepswensen zouden horen. Maar eigenlijk hebben we juist alleen maar realistische gesprekken met mensen gevoerd. Dat was echt heel leuk!’ Om te zorgen dat de statushouders goed landden op de werkvloer, zorgden jobcoaches het hele traject voor individuele en intensieve ondersteuning op de werkplek.

We hebben alleen maar realistische gesprekken gevoerd

Taalcoach

Daarnaast kregen de statushouders ook hulp van een individuele taalcoach, als daar behoefte aan was. ‘Die kwam één keer per week een uur naar het werkbedrijf om met de statushouder te bepalen welke taal of woorden ze nodig hebben om hier goed te functioneren’, vertelt Klootwijk. ‘Dus hoe communiceer je duidelijk met je collega’s? Wat zeg je als je vakantie wil aanvragen? Maar vooral vaktermen en soms wat jargon.’

De succesfactor zat echt in de wens van de kandidaat

Deze intensieve begeleiding heeft heel goed gewerkt voor de statushouder. Het nadeel is wel dat het prijzig is. ‘Dat kunnen we niet op deze manier blijven aanbieden’, zegt Klootwijk. ‘Maar omdat het wel écht iets oplevert, hebben we in onze komende aanbesteding opgenomen dat taalles op de werkplek onderdeel moet zijn van het aanbod. Daarnaast willen we de jobcoach behouden en een kleine rol als taalcoach erbij geven.’

Hindernissen

Ondanks het succesvolle werktraject, hadden de gemeenten ook te maken met tegenslagen. ‘De eerste lockdown kwam net nadat we veel deelnemers bij bedrijven hadden geplaatst. Zo werd het werk dat we in twee á drie maanden hadden verzet eigenlijk tenietgedaan. En konden we weer van voor af aan beginnen.’ Bovendien hadden de gemeenten te maken met een lastige doelgroep. ‘Ongeveer 50% van de groep was analfabeet. De andere helft bestond uit mensen die al langer dan een jaar in de gemeente woonden. Dit zijn vaak kwetsbare mensen, die bijvoorbeeld een lage leerbaarheid hebben en daardoor niet eenvoudig richting werk bemiddeld kunnen worden.’

Voorschakeltraject

Nieuwkomers voor wie het nog niet haalbaar is om direct aan de slag te gaan bij een werkgever, konden een voorschakeltraject volgen bij werkbedrijf Werk.Kom. Dit traject werd op maat gemaakt. Een alfabetiseringstraject, extra taallessen en het opdoen van werknemersvaardigheden behoorden tot de mogelijkheden. Maar ook het volgen van trainingen gericht op omgaan met geld, gezondheid, computervaardigheden, assertiviteit en beroepenoriëntatie.

Desondanks zijn veel kandidaten van de pilot alsnog op een geschikte werkplek geplaatst. ‘De succesfactor zat echt in de wens van de kandidaat’, zegt Klootwijk. ‘Hierdoor waren ze echt gemotiveerd om het goed te doen. Daarnaast zorgde de jobcoach, die niet alleen de statushouder maar ook de werkgever begeleidde, dat er een duurzame match ontstond. Uiteindelijk zijn er zelfs tien mensen van een werkervaringsplaats naar een betaalde baan doorgestroomd!’

Inhoud