Overslaan en naar de inhoud gaan

Handreiking briefadressen en het voorkomen van dakloosheid

Laatste update:

2 Samenwerking met partners

2.3 Betrokkenheid van het sociaal domein bij besluitvorming

Als je een uitkering hebt en je hebt geen adres (meer), dan meld je je bij Sociale Zaken. Met iedereen die bij de Sociale Dienst een briefadres aanvraagt, hebben we een gesprek. Als Sociale Zaken bepalen we de toekenning van een briefadres. Burgerzaken doet geen toets meer, we laten het ze gewoon weten wat onze beslissing is.

- Projectleider daklozenloket in Den Haag

Burgerzaken beslist hier niet mee over de aanvraag van een briefadres. Zij doen alleen de laatste handeling – het daadwerkelijk inschrijven.

- Medewerker sociaal wijkteam, Leiden

Een aantal gemeenten heeft een duidelijke ‘knip’ gemaakt tussen verschillende soorten aanvragen van briefadressen. Daarbij handelt Burgerzaken de reguliere, of meer standaard aangiftes van woon- of briefadressen af. Bijvoorbeeld voor mensen die in een zorginstelling verblijven of voor mensen die een eigen briefadresgever hebben. Wanneer mensen geen briefadresgever hebben en er is of lijkt geen vaste woon- of verblijfplaats, dan kunnen ze zich melden bij de partners waar de gemeente mee samenwerkt.

Bijvoorbeeld: de Sociale Dienst, de GGD of de maatschappelijke opvang. Deze partners kunnen ook optreden als briefadresgever namens de gemeente. De post van de inwoners die via deze partners een briefadres krijgen, gaat dan ook naar het adres van die partners. De meeste gemeenten maken hierbij met meerdere contractpartijen afspraken, afhankelijk van de doelgroep.

Voorbeeld

Ook in sommige kleinere gemeenten wordt er samengewerkt met partners. De gemeente Heerde voert zelf ook de Participatiewet uit. Bij twijfel vindt er vaak overleg plaats met collega’s van sociale zaken. “Die hebben vaak een beslissende stem in het besluit dat we dan nemen. Het gaat dan om de vraag: is een briefadres écht nodig om iemand uit de problemen te krijgen?”

Voordeel: het samenwerken met partners die gespecialiseerd zijn in een specifieke doelgroep, kan een positief effect hebben op hulpverlening of ondersteuning door de maatschappelijk partners. Het briefadres is vaak een eerste stap naar stabilisatie. Wanneer de hulpverlener deze stap soepel en snel kan laten verlopen, kan dat bijdragen aan het vertrouwen in het verdere proces. Doordat de briefadresvrager na toekenning regelmatig langs komt voor het ophalen van post, ontstaat er bovendien vanzelf periodiek contact.

Let op: gemeenten hebben de bevoegdheid om partners aan te wijzen als briefadresgever. Met deze partners zijn hiervoor overeenkomsten gesloten. Deze convenanten en/of afspraken die gemeenten hebben gemaakt met maatschappelijke partners kunnen als gevolg van deze wetswijziging een update nodig hebben. De gemeente is er voor verantwoordelijk dat iedereen die rechtmatig in Nederland verblijft, is ingeschreven. Dat betekent dat er goede afspraken nodig zijn over de vervolgstappen, wanneer een partner een aanvraag niet in behandeling neemt, afwijst of doorverwijst. Ook is het aan te raden met partners af te spreken hoe zij handelen wanneer een inwoner zonder inschrijving bij hen in beeld komt.

Let op: er zijn meerdere partijen die (online) aanbieden tegen betaling als briefadresgever op te treden. Wees er alert op wanneer één van deze partijen in de aanvraag wordt genoemd als briefadresgever. Als gemeente kun je in deze gevallen actief bij de aanvrager betrouwbare, door de gemeente aangewezen partners aanbevelen als alternatieve briefadresgever.

Let op: wanneer er meerdere loketten zijn waar burgers een briefadres kunnen aanvragen, kan het voor inwoners lastig zijn de juiste toegang naar een briefadres te vinden. Zij kunnen dan van het ene naar het andere loket doorverwezen worden. Zorg dat bij alle loketten heldere, visuele informatie beschikbaar is waarop duidelijk is aangegeven welke doelgroepen zich bij welk loket kunnen melden.

Voorbeeld 

Den Haag (ca. 7.000 briefadressen) kent verschillende loketten waar een briefadres aangevraagd kan worden. Elk loket heeft een andere doelgroep en andere voorwaarden voor het briefadres. Wie een briefadres aan wil vragen bij een particuliere briefadresgever, doet dat bij Burgerzaken.

Om die aanvraag te kunnen beoordelen, vraagt Burgerzaken hen een aanvraagformulier in te vullen. Het dak- en thuislozenloket bij de afdeling Sociale zaken en werkgelegenheid biedt een briefadres voor mensen met een uitkering. En ook als dakloze mensen wel een inkomen hebben, kunnen ze een briefadres krijgen. Daarvoor is met een aparte partner een afspraak gemaakt. En wanneer mensen op straat wonen en er ook problematiek speelt rond verslaving of gezondheidsproblemen, kunnen zij zich melden bij het straatconsulaat. Zo is de locatie waar je briefadres is, verbonden met de plek waar je hulpverlening kunt ontvangen. 

Voorbeelddocumenten