Overslaan en naar de inhoud gaan

Handreiking briefadressen en het voorkomen van dakloosheid

Laatste update:

2 Samenwerking met partners

2.1 Typen samenwerking

Gemeenten moeten er zorg voor dragen dat iedereen die rechtmatig in Nederland verblijft, als ingezetene ingeschreven is in de BRP. Bij de meer complexe gevallen, zoals het voorbeeld waar dit hoofdstuk mee begint, kan de wijze van inschrijving persoonlijke consequenties hebben voor de betrokken inwoner. In die gevallen is het belangrijk dat Burgerzaken afstemming zoekt met het sociaal domein. Het kan daarbij gaan om samenwerking binnen de gemeente, met bijvoorbeeld de afdelingen Werk en Inkomen, en collega’s die betrokken zijn op de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), handhaving, politie of de Jeugdwet.

In veel gevallen zijn er ook externe partijen betrokken bij de samenwerking: zoals de GGD, geestelijke gezondheidszorg, verslavingszorg of maatschappelijke opvang, zoals nachtopvang. In kleinere gemeenten is dit netwerk van partners vaak niet (geheel) in de eigen gemeente aanwezig, Zij moeten bij hun afwegingen dus overleggen met regionale partners. Deze samenwerking wordt in de praktijk op vier manieren vormgegeven:

  1. Regie en besluit vanuit Burgerzaken
  2. Samenwerking met maatschappelijk partners
  3. Besluitvorming in een multidisciplinair team
  4. Regionale samenwerking

Soms komen meerdere varianten binnen één gemeente voor. Bijvoorbeeld: burgers kunnen een aanvraag zowel indienen bij Burgerzaken als bij de maatschappelijke partners waar de gemeente afspraken mee heeft gemaakt. Aanvragen waar geen twijfel over is, worden door Burgerzaken afgehandeld. Complexere aanvragen worden doorverwezen naar maatschappelijk partners en/of besproken in een multidisciplinair team.