Overslaan en naar de inhoud gaan

Handreiking briefadressen en het voorkomen van dakloosheid

Laatste update:

4 Proces in de praktijk: casuïstiek

4.4 De zorgmijder

Er zijn ook mensen die niet gevonden willen worden en/of die absolute zorgmijder zijn. Wanneer zij een briefadres krijgen toegewezen bij een instantie die ook hulpverlening biedt, komen zij daar de post niet ophalen. Dit gaat bijvoorbeeld om een inwoner die niet in een huis wil verblijven en in een bos slaapt, en ook geen hulp of begeleiding wil accepteren richting een woonadres. Zonder briefadres komt hij echter nergens voor in aanmerking en heeft de gemeente ook geen zicht op hem.

Voorbeeldcasus

Meneer F. is een twintiger. Hij wil in het bos slapen in zijn eigen tent. De gemeente heeft hem al meerdere keren doorverwezen naar het Leger des Heils, maar dat wil meneer niet. Hij vraagt ieder jaar opnieuw een briefadres aan. Dat is het moment waarop de gemeente even checkt of zijn tent er nog staat en hoe het met hem gaat.

Effect van gemeentelijk beleid

In alle gemeenten wordt in deze gevallen een briefadres verstrekt. 'Je bent in Nederland verplicht om je te registreren en te verzekeren. Daarvoor is een inschrijving nodig, dus de gemeente moet dan ook meewerken aan inschrijving, vinden wij. Maar we kunnen mensen niet verplichten dan ook zichtbaar te zijn, naar de balie te komen, hulp te accepteren.'

Gemeenten spreken wel duidelijk met de inwoners af hoe vaak ze zich moeten melden: soms is dat één keer per jaar, soms één keer per half jaar. 'Of iemand hulpverlening wil of niet, is voor ons geen criterium. Ik ben eens langs geweest bij een man die in zijn auto woonde en verder niets wilde. We drinken elk jaar even samen koffie en daar blijft het bij.' (Arnhem) Als inwoners zich niet aan die afspraak houden en na deze periode onvindbaar zijn voor de gemeente, dan kan de gemeente overgaan tot uitschrijving (feitelijk is dit inschrijving in de Registratie Niet Ingezetenen, RNI).

De meeste regio’s hebben voor deze groep ‘bemoeizorg’-teams ingericht. Deze teams kennen een ambulante benadering: ze zoeken actief contact met de betrokkene en gaan het contact ook aan met mensen die mogelijk in eerste aanleg niet openstaan voor hulp. Hierbij gaat het veelal om praktische hulpverlening. Het verdient aanbeveling om deze teams te betrekken bij een aanvraag van en inschrijving met een briefadres, zodat zij direct afspraken kunnen maken over contact en opvolging.

Toepassing afwegingskader

Ook voor zorgmijders is inschrijving in de BRP van groot belang. Uitgangspunt is inschrijving met een woonadres. Zie verder het afwegingskader in paragraaf 1.3.