Overslaan en naar de inhoud gaan

Meerjarenplan Divosa 2023 - 2025: de uitvoering aan zet

Laatste update:

Inleiding

Wat doet het verenigingsbureau?

De leden van Divosa worden in hun werk ondersteund door het verenigingsbureau. Daar werken momenteel zo’n zeventig mensen die zich inzetten voor de vereniging op de diverse inhoudelijke thema’s en projecten. Daarbij kunnen zij rekenen op de ondersteuning van mensen van p&o, bedrijfsvoering en het secretariaat.

Leidend in alles wat het bureau doet is de behoefte en het belang van leden. Medewerkers onderhouden contact met leden en delen kennis en ervaring van en tussen leden. Ze faciliteren het netwerk door bijeenkomsten te organiseren en behartigen de belangen van leden bij het Rijk en werken samen met andere koepelorganisaties.

De projecten die Divosa uitvoert hebben alle tot doel om gemeenten te ondersteunen, in beweging te komen, kennis en kwaliteit toe te voegen en het netwerk uit te breiden. Op deze manier komt Divosa ook bij vele gemeenten over de vloer en weet ze wat er speelt in de praktijk. De kennis die Divosa daar opdoet verspreidt zij weer verder.

Communicatie

De activiteiten ‘lobby, kennis en netwerk’ hebben alle drie een sterk communicatief karakter. Daarom is communicatie ook heel belangrijk voor Divosa. Communicatie draagt bij aan de interactie tussen de binnen- en de buitenwereld en zorgt ervoor dat de standpunten van Divosa helder worden verspreid.

In de komende jaren wil Divosa de communicatie over haar lobbyactiviteiten beter uitdragen. Daarnaast gaat Divosa onderzoeken of een communityplatform het netwerk van leden kan versterken, als aanvulling op alle fysieke ontmoetingen in de regio’s en in ons clubhuis in Utrecht.

Dienstverlening

De dienstverlenende teams van Divosa (bedrijfsvoering, p&o, financiën, secretariaat) ontwikkelen zich de komende jaren meer en meer richting ‘partner in business’. Dat doen zij door de basis voor hun dienstverlening verder te professionaliseren en bij de inrichting rekening te houden met toekomstige groei of krimp. Samenwerking, verduidelijking en vereenvoudiging vormen een leidraad voor hun handelen.

Stevig financieel dak 

Een gezonde financiële bedrijfsvoering blijft nu en in de toekomst belangrijk. In 2019 hebben leden van Divosa tijdens de algemene ledenvergadering ingestemd met het uitgangspunt dat structurele verenigingsactiviteiten structureel moeten kunnen worden gefinancierd uit contributies en uit aanvullende dienstverlening van Divosa. Ook in de komende jaren blijft Divosa haar financiële 'dak' versterken, zodat het weer past op het (door de decentralisaties van het sociaal domein) gegroeide 'huis van de vereniging'. Divosa houdt aandacht voor monitoring en beheersing van financiële risico's.

De basis voor ons risicomanagement is versterkt door de in 2022 uitgevoerde risico-inventarisatie door Mazars Risk Consulting. Divosa is een financieel gezonde organisatie met een grote expertise als het om het uitvoeren van grote projecten gaat. Om dit te behouden in de toekomst en ook om tijdig bij te kunnen sturen of personele planningen te maken, wordt de komende jaren de managementinformatie verder doorontwikkeld.