Overslaan en naar de inhoud gaan

Meerjarenplan Divosa 2023 - 2025: de uitvoering aan zet

Laatste update:

Inhoudelijke thema’s

Thema 7 Participatie en re-integratie

Steeds meer gemeenten passen hun dienstverlening aan op de vraag van inwoners. Divosa moedigt leden aan in deze beweging naar opgavegericht werken en versterkt die. Niet de koker van de wet of de regeling staat centraal, maar de behoefte van de inwoner. Divosa pleit ook in de komende jaren voor aanpassingen van de Participatiewet en op termijn één regeling voor de basis van de arbeidsmarkt, zodat meer mensen gemakkelijker kunnen meedoen in de samenleving.

Versterk het opgavegericht werken, aanpassingen Participatiewet nodig

De participatieketen (de keten van (arbeidsmatige) dagbesteding, beschut werk, garantiebanen, re-integratieinstrumentarium en (regulier) werk) past goed bij opgavegericht werken. Op termijn beoogt Divosa één regeling voor de basis van de arbeidsmarkt. Met een betere verbinding tussen zorg, onderwijs en werk, waardoor mensen gemakkelijker stappen in hun ontwikkelingen kunnen maken. Hierbij is het van belang dat (meer) werken financieel loont, maar ook dat de inkomensvoorziening zo stabiel mogelijk is. Hier ligt een belangrijke verbinding met de inzet van Divosa voor bestaanszekerheid en het project Simpel Switchen.

Gemeenten kunnen veel regelen in hun eigen organisatie en beleid, maar er is ook beweging nodig in landelijke regelgeving. De Participatiewet behoeft aanpassing. De wet biedt niet altijd voldoende bestaanszekerheid, biedt onvoldoende ondersteuning naar werk en participatie, is in bepaalde gevallen te stringent en past op onderdelen niet meer bij de flexibiliteit van de arbeidsmarkt. Het kabinet heeft met het plan ‘Participatiewet in Balans’ een eerste aanzet gegeven tot wetswijzigingen. In dit traject is Divosa betrokken met oog voor de uitvoerbaarheid én de langetermijnveranderingen die nodig zijn. 

Zorgen over financiële middelen

Er zijn nog een aantal belangrijke onderwerpen die onvoldoende zijn meegenomen in dit plan, zoals de discrepantie tussen de ambitie en de beschikbare financiële middelen voor ondersteuning naar en tijdens werk en participatie. Uit onderzoek van Berenschot blijkt dat structureel 1,6 miljard euro extra nodig is voor deze opgave.

Ten slotte zijn gemeenten ook verantwoordelijk voor de sociale werkvoorziening (SW), die inmiddels steeds vaker vanuit sociaal ontwikkelbedrijven vorm wordt gegeven. Deze sector heeft een dringende financiële opgave door rijksbezuinigingen. En gemeenten zijn daarbij risicodragend.

Er zijn zorgen over het wegvallen van de infrastructuur door de afsluiting van de SW in 2015. Divosa is met sociale partners, het ministerie van SZW, Cedris en de VNG in gesprek over deze ontwikkelingen, waarbij we oog moeten hebben en houden voor de behoefte van inwoners en de functionaliteiten die nodig zijn om inwoners mee te kunnen laten doen.