Overslaan en naar de inhoud gaan

Meerjarenplan Divosa 2023 - 2025: de uitvoering aan zet

Laatste update:

Verbindende thema’s

Thema 5 Toegang

Goede dienstverlening sluit aan op de vraag van de inwoner. Dat begint bij de toegang: voor inwoners moet duidelijk zijn waar ze met hun hulpvraag terecht kunnen. Omdat het aantal hulpvragen in het sociaal domein groeit, staan gemeenten voor verschillende uitdagingen. Wat bied je wel en niet aan en voor wie? Hoe houd je het aanbod overzichtelijk? Divosa ondersteunt haar leden bij deze vragen en focust zich op de inrichting van integrale toegang. 

Voor goede dienstverlening is integrale toegang essentieel

Hoe werk je als gemeente samen met partners? Welke prikkels moet je inbouwen in de organisatie? Wat betekent dit voor de inrichting van de toegang? Divosa vindt het belangrijk dat de toegang tot hulp in het sociaal domein zowel voor inwoners als professionals makkelijker wordt. Een goede verbinding tussen de verschillende wetten en tussen uitvoering, beleid en bestuur zijn daarvoor essentieel. Divosa heeft aandacht voor de knelpunten in de uitvoering en ondersteunt haar leden door inspiratie te delen, handelingsperspectief aan te reiken en samen te leren. 

Wat vindt Divosa?

Faciliteer het werken vanuit één gezin, één plan, één regisseur, maar laat het ‘hoe’ over aan gemeenten. Daar staat Divosa voor. Hierbij is het belangrijk dat de verschillende wetten in het sociaal domein goed op elkaar aansluiten en elkaar versterken. En dat het Rijk niet te veel aan gemeenten oplegt bij de inrichting van de toegang. 

Wat doet Divosa?

Divosa sluit aan bij trajecten zoals het ondersteuningsprogramma Toegang en integrale dienstverlening sociaal domein. Dit meerjarenprogramma, gefinancierd vanuit de POK-middelen, richt zich op integraal en wijkgericht werken en wordt gecoördineerd door de VNG. Een belangrijk doel is het ontwikkelen en delen van kennis waar Divosa een bijdrage aan levert. 

Daarnaast wil Divosa met leden inzicht krijgen in de verschillende modellen voor de inrichting van integrale toegang. Welke visie en verwachtingen zitten hierachter, wat zijn de voor- en nadelen in de modellen, welke rode draden zien we terug en waar is behoefte aan meer kennis en verdieping? Deze input gebruikt Divosa voor het organiseren van themagerichte bijeenkomsten. 

Tot slot verkent Divosa de mogelijkheid om een ‘serious game’ te ontwikkelen waarin toegangsmedewerkers, beleidsmedewerkers, leidinggevenden en wethouders vanuit het perspectief van verschillende inwoners het toegangsproces doorlopen. Wat komen inwoners onderweg tegen? En wat betekent dit voor de prikkels, manier van samenwerken bij en inrichting van de integrale toegang? 

Samen leren 

In alle activiteiten van Divosa rondom toegang is veel aandacht voor het samen leren en ontwikkelen met leden en zo handelingsperspectief te bieden. Leden kunnen kennis en ervaringen brengen en halen, maar door verschillende doelgroepen te betrekken hoopt Divosa ook een bijdrage te leveren aan de leerloop tussen uitvoering, beleid en bestuur.