Overslaan en naar de inhoud gaan

Meerjarenplan Divosa 2023 - 2025: de uitvoering aan zet

Laatste update:

Verbindende thema’s

Thema 1 Bedrijfsvoering

Sinds 2015 is de manier waarop gemeenten hun organisatie inrichten totaal veranderd. Vanaf die tijd voeren gemeenten ook de Wmo, de Jeugdwet en de Participatiewet uit. Dit heeft tot op de dag van vandaag invloed op hun bedrijfsvoering. Gemeenten zoeken nog steeds naar manieren waarop ze dit het beste vorm kunnen geven. Hoe houd je de ‘basis op orde’ en blijf je ‘in control’? Divosa ondersteunt gemeenten bij deze vraagstukken vanuit het thema bedrijfsvoering. 

Een compleet nieuwe manier van bedrijfsvoering is nodig

Leidinggevenden in het gemeentelijk sociaal domein moeten veel ballen in de lucht houden. Taaie en complexe maatschappelijke vraagstukken vragen visie en inhoud. Tegelijkertijd vraagt de gemeentelijke organisatie om (verander)management, inzicht in verschillende doelgroepen, duidelijke (werk)processen, kostenbeheersing, het werven en vasthouden van medewerkers en veel, veel meer.

Leidinggevenden in het gemeentelijk sociaal domein bevinden zich daarmee in een unieke positie, die zich lastig laat vergelijken met die in andere sectoren of domeinen. Het kunnen spiegelen aan vakgenoten in dezelfde situatie is daarom van grote waarde voor leidinggevenden in het gemeentelijk sociaal domein. Divosa faciliteert haar leden hierbij. 

Wat doet Divosa?

Het is de optelsom van verschillende uitdagingen die het takenpakket van Divosa-leden zo uniek maakt. Divosa ondersteunt hen niet zozeer inhoudelijk per taakgebied; daar zijn organisatieadviesbureaus geschikter voor. Divosa focust zich op de samenhang van die verschillende onderwerpen en de specifieke rol van leidinggevenden daarin. De ene keer vertaalt dit zich in het organiseren van een bijeenkomst, de andere keer in een handreiking.

Daarbij signaleren we knelpunten in de gemeentelijke uitvoeringspraktijk op het gebied van bedrijfsvoering en brengen we deze onder de aandacht van de rijksoverheid. Zo is door vergrijzing, de stijgende zorgkosten en personeelstekorten de huidige uitvoering van taken op lange termijn niet houdbaar. Dit vergt andere perspectieven waar Divosa samen met partnerorganisaties, leden en het rijk aan bijdraagt. 

Drie stappen

Divosa vult het thema bedrijfsvoering vanaf 2023 op een nieuwe manier in. De eerste stap daarin is een verkenning met (bestuurs)leden naar wat er nodig is. Daarna richt Divosa een bestuurscommissie Bedrijfsvoering op. Deze zet de lijnen uit, bewaakt de voortgang en de samenhang van de verschillende onderdelen.

Als derde stap zet Divosa een platform Bedrijfsvoering op met vakspecialisten uit gemeenten. Dit platform richt zich op technisch-inhoudelijke zaken, zoals probleemanalyses en bijpassende oplossingen. Inzet is om vanuit het platform een aantal bouwstenen aan te leveren voor een samenhangende basis. In 2023 werkt Divosa deze basis verder uit.