Overslaan en naar de inhoud gaan

Divosa Monitor Vroegsignalering Schulden • Jaarrapportage 2021

Laatste update:

7 3% van de meldingen resulteert in acceptatie van hulpaanbod

7.1 Introductie

Wanneer we kijken naar alle meldingen in 2021, dan zien we dat in 3,4% van de meldingen is geregistreerd dat hulp is geaccepteerd. Voor een klein deel van deze meldingen geldt dat er geen succesvolle contactpoging voor het dossier is geregistreerd, enkel dat er hulp is geaccepteerd.

Bij een deel van de meldingen is helemaal geen contactpoging geregistreerd. Om een beeld te krijgen in hoeverre ‘geen contact, geen hulp’ het resultaat is van het mogelijk uitblijven van actie, hebben we ook gekeken naar de cijfers van alle meldingen waarbij tenminste één contactpoging is geregistreerd.

Wat vervolgens opvalt is dat het percentage meldingen waarbij wel contact is geweest, maar geen hulpaanbod is geaccepteerd, hoger ligt met 19.3%. Ook het percentage meldingen waarbij hulp is geaccepteerd ligt iets hoger met 5%. Onderstaande grafiek laat zien dat dit percentage gedurende het jaar iets terugloopt.

Kijken we naar het totaal aantal dossiers waarbij er contact is geweest met een inwoner (bijna 39 duizend), dan is in 18% van de gevallen hulp geaccepteerd.

Ook voor hulpacceptatie geldt dat er een verschil te zien is tussen gemeenten die gebruik maken van VPS en RIS. We gaan er hierbij van uit dat dit ook te maken heeft met de wijze van inrichting van het registratieproces. Daarnaast is het belangrijk om mee te wegen dat het aantal gemeenten dat gebruik maakt van VPS lager ligt (en daarmee de aantallen meldingen waarbij hulp geaccepteerd), waardoor verhoudingsgewijs de percentuele verschillen snel groter lijken.