Overslaan en naar de inhoud gaan

Divosa Monitor Vroegsignalering Schulden • Jaarrapportage 2021

Laatste update:

5 Meeste hulpaanbod gedaan door te bellen

5.3 Type melding en hoogte betalingsachterstand belangrijkste criteria bij prioriteren

Welke methode gemeenten kiezen voor welke melding, wisselt sterk per gemeente, maar ook per situatie. Verschillende criteria worden meegewogen om te bepalen aan welke meldingen prioriteit wordt gegeven, zeker bij gemeenten waarbij de beschikbare capaciteit moet worden afgewogen tegen het aantal binnenkomende signalen.

Naast deze criteria noemen gemeenten ook nog recidive, beschikbaarheid van telefoonnummer of e-mailadres en type vastelastenpartner, wanneer gevraagd wordt naar andere criteria. Voor veel gemeenten is één criterium leidend. In de meeste gevallen is dat criterium de hoogte van de betalingsachterstand.

Het beeld wat ontstaat uit deze antwoorden, komt grotendeels overeen met een analyse van de selectiecriteria die gemeenten gebruiken bij het indelen van signalen in ‘bakjes’ in het software systeem RIS. Op basis van bepaalde selectiecriteria kunnen signalen maandelijks automatisch in een bakje worden ingedeeld (en mogelijk gematcht), van waaruit gemeenten de meldingen verder kunnen opvolgen.

Nadat de signalen automatisch in bakjes zijn ingedeeld, wordt dit vaak nog eens nagelopen. Uit de vragenlijst (n=94) blijkt dat 60% van de gemeenten alle signalen naloopt, 27% loopt een deel van de ingedeelde signalen na en een kleine minderheid doet dit niet of weet het niet.