Overslaan en naar de inhoud gaan

Divosa Monitor Vroegsignalering Schulden • Jaarrapportage 2021

Laatste update:

6 Bij een kwart van de meldingen waarbij contact is gezocht, is ook contact gelegd

6.2 Wijze van registratie van invloed op percentage succesvol contact

In de grafiek op de vorige pagina is een verschil zichtbaar tussen gemeenten die gebruik maken van RIS en gemeenten die gebruik maken van VPS. Het percentage 'contact gelegd' ligt bij RIS lager. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat in RIS automatisch contactpogingen aangemaakt kunnen worden bij het in grote aantallen verzenden van sms, e-mail of brief, maar dat een eventuele reactie handmatig moet worden vastgelegd. In VPS moet direct bij het invoeren van de contactpoging (huisbezoek, telefonisch contact, versturen van brief, enzovoort) het resultaat worden vastgelegd.

Daarnaast geldt voor VPS-gemeenten dat zij voornamelijk dossiers aanmaken wanneer er een huisbezoek of telefonisch contact plaatsvindt. Het versturen van brieven wordt in VPS minder vastgelegd. Dit zal van invloed zijn op het percentage meldingen dat tot contact leidt, aangezien brieven doorgaans minder tot contact leiden dan huisbezoeken of telefonische contacten.

Om een beeld te krijgen van de mate waarin de contactpogingen in de data van de Monitor alle uitgevoerde contactpogingen vertegenwoordigen, is gemeenten gevraagd wat het beleid is rondom de registratie van contactpogingen. Van de 104 gemeenten die hebben geantwoord, geeft 58% aan dat in principe alle contactpogingen moeten worden geregistreerd. Voor 22% hangt de registratie af van de wijze waarop de contactpoging wordt uitgevoerd. Nog eens 11% registreert contactpogingen totdat het eerste contact is gelegd met een inwoner. Eventueel opvolgende contacten worden dan niet steeds opnieuw geregistreerd.

Samengevat kunnen we concluderen dat, hoewel deze cijfers zeker richtinggevend zijn voor de mate waarin daadwerkelijk contact wordt gelegd met inwoners met betalingsachterstanden, de wijze van registratie ook van invloed is op de resultaten. Daarnaast is het aannemelijk dat een deel van de activiteiten die gemeenten uitvoeren om een hulpaanbod aan te bieden, niet zichtbaar is in deze cijfers. Dit is van belang om mee te nemen bij de interpretatie, alsmede voor gemeenten bij eventuele vergelijking van de eigen cijfers met het landelijke cijfer.