Overslaan en naar de inhoud gaan

Divosa Monitor Vroegsignalering Schulden • Jaarrapportage 2021

Laatste update:

Definities

Signaal, melding, dossier

Bij het monitoren van vroegsignalering wordt gesproken over signalen en meldingen. Een signaal betreft een enkele betalingsachterstand bij een vastelastenpartner (VLP). Een melding kan verschillende signalen bevatten en betreft het dossier van één adres. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen twee typen meldingen met meerdere signalen:

  • Meervoudige meldingen, waarbij de signalen van betalingsachterstanden van verschillende VLP’s over dezelfde maand worden samengevoegd.
  • Opeenvolgende meldingen, waarbij de signalen van betalingsachterstanden van verschillende en/of dezelfde VLP’s over verschillende maanden (tot 3 of 6 maanden terug) worden samengevoegd.

Op basis van de huidige dataset kan niet worden vastgesteld op hoeveel unieke huishoudens of inwoners de meldingen betrekking hebben. In principe is een melding gekoppeld aan een adres. Het is echter mogelijk dat in de dataset met meldingen over een langere periode sprake is van terugkerende meldingen voor een adres. Het matchen van signalen tot een opeenvolgende melding gebeurt namelijk maar over de periode van 3 (VPS) of 6 (RIS) maanden. Er kan dus een melding zijn op een adres in februari en vervolgens opnieuw in september.

Contactpoging, succesvol contact en hulpacceptatie

Gemeenten hebben beleidsvrijheid hoe zij signalen opvolgen. Gemeenten kiezen voor verschillende manieren om een signaal op te volgen en een hulpaanbod te doen. Hierbij kunnen meerdere (typen) contactpogingen bij één melding worden gedaan. Denk aan het versturen van een brief en/of het afleggen van een huisbezoek. De wijze van opvolging verschilt tussen gemeenten, maar ook per gemeente worden signalen op verschillende manieren opgevolgd.

Op basis van selectiecriteria wordt gekeken naar hoe signalen worden opgevolgd, maar ook kan maatwerk worden toegepast. Het is van belang om te beseffen dat:

  1. het in deze opstartfase van de monitor nog niet mogelijk is om harde uitspraken te doen over de effectiviteit van bepaalde acties;
  2. de data uit de monitor een versimpelde weergave vormen van de complexe variaties van werkwijzen bij gemeenten.

We spreken van succesvol contact als geregistreerd is dat er contact is geweest met een inwoner. Dit kan zijn dat iemand de deur opendeed bij een huisbezoek of dat iemand heeft gebeld naar aanleiding van een brief. Een van de mogelijke uitkomsten van zo'n contact is dat de inwoner aangeeft graag hulp te ontvangen. Er wordt dan door de gemeente geregistreerd dat de inwoner hulp wil; we spreken dan over hulpacceptatie.

Registratieverschillen

De meeste data in de Divosa Monitor Vroegsignalering Schulden zijn afkomstig uit de systemen van BKR (VPS) en Inforing (RIS). De wijze waarop registraties in VPS en RIS plaatsvinden is niet hetzelfde. Daarnaast kunnen gemeenten bij het inrichten van hun omgeving in de applicatie van Inforing (RIS) ook zelf aanpassingen maken. Deze factoren leiden ertoe dat er soms data ontbreken of dat data samengevoegd zijn die net een andere grondslag hebben. In de rapportage gaan we hier op verschillende punten nader op in.

Meer weten over vroegsignalering?

In de eerste Rapportage Monitor Vroegsignalering Schulden (januari 2022) gaan we in de inleiding uitgebreid in op de voorgeschiedenis van de wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, de wijze waarop signalen worden aangeleverd, opgevolgd en wat de doelstellingen zijn van de Divosa Monitor Vroegsignalering Schulden. Je vindt de rapportage hier.