Overslaan en naar de inhoud gaan

Divosa Monitor Vroegsignalering Schulden • Jaarrapportage 2022

Laatste update:

6 Bij 1 op de 5 meldingen wordt inwoner bereikt

Van alle meldingen in 2022 is er bij 18% van de meldingen contact geweest met een inwoner. Contact gelegd betekent dat een inwoner heeft gereageerd op een brief of e-mail, de telefoon heeft opgenomen of de deur heeft open gedaan toen er werd (aan)gebeld.

Om een goed beeld te krijgen in hoeverre de inspanningen van gemeenten ook tot contact leiden, is ook alleen gekeken naar meldingen met tenminste één contactpoging. Hieruit blijkt dat bij 21% van de meldingen met tenminste één geregistreerde contactpoging de contactpoging heeft (of de contactpogingen hebben) geresulteerd in daadwerkelijk contact met de inwoner. Voor heel 2022 zijn er bij de gemeenten die deelnemen aan de Divosa Monitor Vroegsignalering Schulden 70.706 meldingen waarbij de inwoner is bereikt na één of meerdere contactpogingen.

Bovenstaande figuur laat een verschil zien tussen gemeenten die RIS en die VPS gebruiken in het percentage waarbij contact is gelegd met de inwoner. Dit ligt bij VPS hoger dan bij RIS. Twee mogelijke verklaringen voor dit verschil:

  • Er is een verschil tussen VPS en RIS in de mogelijkheid om contactpogingen in grote aantallen vast te leggen.
    In RIS kunnen automatisch contactpogingen worden aangemaakt bij het in grote aantallen verzenden van sms’jes, e-mails of brieven. Als er vervolgens een reactie op komt, moet dit handmatig worden geregistreerd. In VPS moet direct bij het invoeren van de contactpoging ook het resultaat worden vastgelegd.
     
  • Er is een verschil in het aantal signalen dat in een melding wordt omgezet.
    Bij VPS wordt voor een enkelvoudig signaal niet automatisch een dossier (melding) aangemaakt. Daarom gaat het om een specifiekere groep van betalingsachterstanden waarvoor wel een melding wordt aangemaakt. Dit zijn meer meldingen waarbij een huisbezoek of telefonisch contact plaatsvindt of waarbij op een brief is gereageerd. Het versturen van uitsluitend een brief zelf wordt minder vastgelegd in VPS. Dit zal van invloed zijn op het percentage meldingen dat tot contact leidt, aangezien brieven doorgaans minder tot contact leiden dan huisbezoeken of telefonische contacten.