Overslaan en naar de inhoud gaan

Divosa Monitor Vroegsignalering Schulden • Jaarrapportage 2022

Laatste update:

7 Bij 84% van de meldingen minimaal één contactpoging

7.1 Meeste contact na belpoging en huisbezoeken

Van alle manieren waarop contact kan worden gezocht met een inwoner, zijn telefonische contactpogingen en huisbezoeken het meest succesvol (zie vorig hoofdstuk). Ongeveer 40% van de telefonische contactpogingen en huisbezoeken resulteert in het bereiken van een inwoner, zo laat onderstaande tabel zien. Een succesvolle contactpoging betekent in dit geval dat een inwoner is bereikt en dit ook bij de betreffende contactpoging geregistreerd is.

Kanttekening is dat veel gemeenten verschillende benaderingswijzen combineren. Zo komt het voor dat eerst een brief gestuurd wordt en daarna een huisbezoek afgelegd wordt. Of een contact is een gevolg van een eerdere contactpoging. Als een inwoner bijvoorbeeld belt naar aanleiding van een brief, dan komt het voor dat een gemeente bij het telefonische contact aangeeft dat de inwoner is bereikt, zonder dit bij de brief zelf aan te geven.

Deze registratieverschillen tussen benaderingswijzen zijn ook terug te zien in de tabel. Waar bij huisbezoeken en telefonische contacten (nagenoeg) de uitkomst van alle contactpogingen is geregistreerd, is het bij sms’jes en brieven bij een meerderheid van de pogingen onbekend of een inwoner al dan niet is bereikt.

Percentage contactpogingen waarbij een inwoner wordt bereikt, naar type contact

Contacttype % contact-
pogingen waarbij geregistreerd is of contact-
poging wel/niet succesvol is (n=484.534)
% succesvolle contact-
pogingen* (o.b.v. contact-
pogingen waarbij geregistreerd is of inwoner wel/niet is bereikt) (n=324.878)
% succesvolle contact-
pogingen* (o.b.v. alle contact-
pogingen) (n=484.534)
Huisbezoek 98% 38% 37%
Telefoon 94% 40% 38%
Sms/WhatsApp 44% 17% 7%
E-mail 54% 18% 10%
Brief/kaart 43% 13% 5%
Anders 55% 26% 15%
Totaal 67% 25% 19%

*) Een succesvolle contactpoging is een contactpoging waarbij een inwoner wordt bereikt. Daarbij kan de inwoner ook aangegeven hebben geen gesprek of verder contact te willen.