Overslaan en naar de inhoud gaan

Divosa Monitor Vroegsignalering Schulden • Jaarrapportage 2022

Laatste update:

5 Meer inzet van verschillende contactvormen

5.1 Type melding en hoogte betalingsachterstand belangrijkste criteria bij prioriteren

De meeste gemeenten hanteren verschillende criteria om te bepalen aan welke meldingen zij prioriteit geven. Drie gemeenten hanteren geen enkel selectiecriterium.

Gemiddeld zetten gemeenten (zowel kleine als grote(re) gemeenten) drie selectiecriteria in. Het type melding (enkelvoudig, meervoudig of opeenvolgend) is het meest voorkomende criterium om te bepalen hoe de opvolging plaatsvindt, gevolgd door de hoogte van het bedrag van de betalingsachterstand. Zo geeft één van de gemeenten aan: ‘We pakken alle meldingen op, ongeacht de achtergrond. We plannen echter alleen een afspraak (thuis of op locatie) in het geval van meervoudige of opeenvolgende meldingen.’

Bij navraag naar andere dan de hierboven genoemde selectiecriteria, wordt onder andere aangegeven dat de kennis en ervaring van de consulent een rol speelt. Ook noemen diverse ondervraagde gemeenten dat de crisismeldingen en huurachterstanden meer prioriteit krijgen. Zo wordt gezegd: ‘Bij huurachterstand zitten we er net wat meer bovenop. Bij geen contact/reactie: altijd op huisbezoek.’ 

Ook wordt herhaaldelijk genoemd dat bij de keuze voor de wijze van opvolging meespeelt of er al vaker betalingsachterstanden op een adres zijn geweest: ‘We kijken of een inwoner bij een eerdere melding het hulpaanbod heeft geaccepteerd of niet, en of achterstand is afgelopen/afgenomen/gelijk gebleven.’

Daarnaast geven gemeenten aan bepaalde criteria met name te gebruiken om te bepalen hóe contact wordt opgenomen (telefonisch, per e-mail, sms of via een huisbezoek). Zo wordt genoemd: ‘Op leeftijd en huishoudsamenstelling wordt niet geselecteerd, maar aan de hand daarvan wordt wel besloten welke vervolgactie wordt genomen (bijvoorbeeld appen van jongeren en huisbezoek bij aanwezigheid kinderen).’

Tot slot speelt een hele praktische reden mee: gekeken wordt welke contactgegevens beschikbaar zijn (bijvoorbeeld telefoonnummer, e-mailadres) om te bepalen hoe opvolging gegeven wordt (of kan worden) aan een signaal.