Overslaan en naar de inhoud gaan

Divosa Monitor Vroegsignalering Schulden • Jaarrapportage 2022

Laatste update:

5 Meer inzet van verschillende contactvormen

Introductie

Gemeenten doen op verschillende manieren een hulpaanbod aan inwoners. We hebben gemeenten gevraagd welke methoden zij inzetten om inwoners te benaderen om opvolging te geven aan de meldingen. Onderstaande figuur laat zien dat nagenoeg alle gemeenten inwoners benaderen door op huisbezoek te gaan of te bellen.

 De meeste gemeenten zetten een combinatie van de in de tabel weergegeven methoden in. Zo maakt één op de drie gemeenten van vijf van de zes manieren gebruik en een kwart van de gemeenten zet ze allemaal in. Gemeenten zetten meer verschillende contactvormen in dan in 2021; toen gaf 44% aan 5 of 6 methoden in te zetten. We zien ook dat het percentage adressen (meldingen) waarbij zowel het telefoonnummer als het e-mailadres bekend is, is toegenomen. Dit was in 2021 bij 38% van alle meldingen bekend en in 2022 gold dit voor 51% van de meldingen.

Van al deze werkwijzen worden bellen, e-mailen en het sturen van brieven het meest ingezet om contact te leggen met inwoners. Per melding kunnen meerdere pogingen worden ondernomen om in contact te komen met een inwoner, waarbij van verschillende werkwijzen gebruikgemaakt kan worden. Er zijn rond de twee contactpogingen per melding geregistreerd.

In 2022 was een derde van alle geregistreerde contactpogingen telefonisch contact. Onderstaande figuur laat zien dat het percentage contactpogingen met de telefoon gedurende het jaar kleiner is geworden. Het totaal aantal geregistreerde telefonische contactpogingen, in absolute termen, is ook afgenomen. Waar in de eerste helft van 2022 11,6 telefonische contactpogingen per 10.000 inwoners werden gedaan, was dat gemiddeld 7,6 in het tweede half jaar van 2022. (1) Of er daadwerkelijk minder telefoongesprekken hebben plaatsgevonden of dat er minder worden geregistreerd, is op basis van de beschikbare gegevens niet te zeggen.

Tegelijkertijd zien we dat het aandeel huisbezoeken in 2022 is toegenomen: van 7% in het eerste kwartaal van 2022 naar 9% in de rest van 2022. Daarmee lijkt de toename in huisbezoeken beperkt, helemaal wanneer we rekening houden met het feit dat de beperkende coronamaatregelen van begin 2022 niet meer van kracht waren. Echter, we kijken in onderstaande figuur naar de huisbezoeken als percentage van alle contactpogingen. Als we puur naar het aantal huisbezoeken kijken, zien we dat er in het eerste kwartaal 1,8 huisbezoeken per maand per 10.000 inwoners plaatsvonden. In het tweede en derde kwartaal zijn dit er 2,7 per maand. Dit stijgt naar 3 huisbezoeken per maand per 10.000 inwoners in het laatste kwartaal van 2022.

Ook zien we dat er gedurende het jaar meer brieven (en kaartjes) en e-mails zijn verstuurd (of in ieder geval geregistreerd). Daarnaast is het aandeel ‘anders’ toegenomen. Het gaat hierbij onder andere om een situatie waarbij iemand op locatie (naar een loket) is gekomen of waarbij een combinatie van contactvormen is benoemd.

We moeten de verschuivingen in contactpogingen met voorzichtigheid interpreteren, omdat er gedurende het jaar een wijziging in de wijze van data-aanlevering aan de Divosa Monitor heeft plaatsgevonden. Dit verklaart waarschijnlijk ten dele de stijging van het aandeel ‘anders’. Waar een deel van de contactpogingen eerder mogelijk als ‘onbekend’ stond geregistreerd, staat een deel nu geregistreerd als ‘anders’.

Onderstaande figuur geeft weer hoe de verdeling tussen verschillende contactpogingen is gedurende het jaar als we de categorie ‘anders’ niet zouden meenemen. Ook dan zien we de afname in het aandeel geregistreerde telefonische contactpogingen en tekent de toename in huisbezoeken iets duidelijker af. Het aandeel geregistreerde brieven en e-mails is in de tweede helft van 2022 zelfs meer dan het aantal telefoontjes. Op basis van de data kunnen we niet zeggen of er daadwerkelijk meer e-mails, brieven en kaartjes zijn verstuurd of dat dit vooral vaker is vastgelegd.

Voetnoten

  1. Omdat het aantal gemeenten gedurende 2022 is toegenomen, hebben we het aantal telefonische contactpogingen afgezet tegen het inwoneraantal van de deelnemende gemeenten.