Overslaan en naar de inhoud gaan

Handreiking Opzetten trainingsaanbod ondermijnende criminaliteit en het sociaal domein

Laatste update:

2 Workshops

2.1 Bewustwording en kennisverwerving: waarom de aanpak van ondermijning niet zonder het sociaal domein kan

Informatieverstrekking, bewustwording en kennisverwerving. Dát is het doel van de workshop ‘Bewustwording en kennisverwerving’. Want wat betekent ondermijning precies en waarom is het een belangrijk thema? Wat kun je als zorgverlener, wijkteammedewerker, leerplichtambtenaar, leraar of sportcoach doen tegen ondermijnende criminaliteit? En waarom eigenlijk? Dat onderwerp hoort toch bij het veiligheidsdomein?

Voorbeeld

Een alleenstaande moeder met drie kinderen had een hennepplantage op haar zolder. De gemeente wilde haar niet uit huis zetten, maar wel de plantage ruimen. Dit bleef echter niet zonder gevolgen. De opdrachtgevers van de plantage bedreigden de moeder omdat het ontruimen hen 30.000 euro had ‘gekost’. Dat geld moest de moeder nu gaan betalen. Een gevolg dat de gemeente niet had voorzien. En waar de gemeente pas na jaren achterkwam.

Deze workshop biedt kennis en inzicht. Dat kan in twee vormen:

1. Voor een breed publiek dat behoefte heeft aan gezamenlijke kennisontwikkeling en bewustwording in een gemeente

Dit kan in de vorm van een webinar. Dat is laagdrempelig, wat kan helpen om de interesse en behoefte om in het onderwerp ondermijning te investeren, aan te wakkeren. In de tien pilotgemeenten was er veel interesse voor deze vorm van informatieverstrekking. Er meldden zich steeds tientallen deelnemers, vaak afkomstig uit veel verschillende functies en sectoren.

Wauw, tot mijn verbazing hebben zich echt veel mensen gemeld! Uit het onderwijs, de politie, het jongerenwerk, maatschappelijk werk, sociale recherche, de woningbouwvereniging. En ook allerlei functies: iemand van burgerzaken, casemanagers, maar ook de wethouder, huismeesters, een bestuurder van een welzijnsorganisatie. En heel veel sociaal rechercheurs.

2. Voor een kleinere, specifieke doelgroep

Een docent of deskundige vertelt een verhaal (al of niet met de mogelijkheid meteen vragen te stellen). Vervolgens gaan deelnemers met elkaar in gesprek over wat ze herkennen, wat ze tegenkomen in hun eigen praktijk en wat ze zouden kunnen doen. Het is belangrijk dat de eigen ervaringen meteen besproken kunnen worden.

Het gesprek over de vertaling naar de eigen praktijk kan in deze setting gemakkelijker worden gevoerd.

Doel was bewustwording van ondermijnende criminaliteit. Voor de meesten was dit de eerste keer dat ze dit thema zo in multidisciplinair verband bespraken. Het uitwisselen van voorbeelden uit eigen praktijk werd zeer waardevol gevonden. Een deelnemer benadrukte hoe fijn het was dat het over hún beleving ging. Bij de afsluiting bleek ook dat een aantal mensen het nuttig zou vinden om ervaringen in klein verband verder uit te wisselen. Tevens was er behoefte aan verdieping en om te onderzoeken welke vervolgstappen er gezet zouden kunnen worden.

Waar haal je de informatie voor deze workshop?

Divosa werkte in de pilotgemeenten samen met bestuurskundige en criminoloog Edward van der Torre als docent voor deze workshop. Hij is goed ingevoerd in de materie en in staat om een inspirerend verhaal te vertellen. Ook online. Een andere deskundige inschakelen kan natuurlijk ook.

Onderstaande informatie kun je gebruiken om zelf een workshop samen te stellen die is toegesneden op de vraag van jouw organisatie:

De workshop leidt meestal tot vervolgvragen, vaak over specifieke thema’s zoals omgaan met de AVG, zorgfraude of samenwerking rondom de Wet Damocles. Maar vooral  blijkt er behoefte om gezamenlijk de handelingsintelligentie te versterken en beter samen te werken.

We merkten dat die behoefte wel wordt uitgesproken, maar dat een vervolg soms achterwege blijft. Wie geen vervolg geeft aan de workshop, loopt het risico dat er verder niets gebeurt. Hoe je dit kunt voorkomen (door de workshop wél een vervolg te geven), lees je in het hoofdstuk Procesbegeleiding.