Overslaan en naar de inhoud gaan

Handreiking Verrekenen inkomsten uit parttime ondernemerschap

Laatste update:

2 Aan de slag met parttime ondernemen

Stap 2 Selectie

Ik moest een soort toets maken of ik mocht meedoen met parttime ondernemen. Vragen invullen met een formulier enzo. Ik wist, ik heb wel kans maar ik heb ook risico door mijn taalniveau. Daarna kreeg ik een heel spannend gesprek met een soort ondernemer. Hij ging kijken of mijn plan realistisch was. Ik was van tevoren heel zenuwachtig.

- Dima over een oriëntatiegesprek

Door helder beleid te voeren en afspraken te maken over wie je als gemeente wel en niet toelaat tot de pto-regeling, zorg je voor duidelijkheid en overzicht. Op die manier kun je een eerlijke, eenduidige omgang met je inwoners organiseren en voorkom je het probleem van willekeur in je gemeente. Het formuleren van antwoorden op onderstaande vragen helpt erbij dit proces vorm te geven.

  • Voorwaarden. Aan welke voorwaarden moet een klant voldoen om mee te kunnen doen aan de pto-regeling? Welke aandachtspunten neem je mee bij de intake? Denk bijvoorbeeld aan het (wel/niet mogen) hebben van schulden, bewindvoering, beheersing Nederlandse taal en de mate zelfredzaamheid van inwoners.
     
  • Initiatief. Bied je (alle?) inwoners parttime ondernemen actief aan als mogelijkheid? Laat je inwoners zelf initiatief nemen en/of interesse kenbaar maken? Of speel je mogelijk enkel in op parttime ondernemen als mensen vanuit ondernemerschap in de bijstand zijn gekomen?
     
  • Besluitvorming. Wie besluit of een deelnemer wordt toegelaten tot de regeling of niet? Ligt die verantwoordelijkheid intern bij de gemeente? Is het belegd bij een (extern?) bureau zelfstandigen?
     
  • Duur. Voor hoe lang is de toekenning en hoe vaak kan deze herhaald worden? Zit daar een limiet aan, en zo ja, vanuit welke visie maak je die keuze?
     
  • Rechten en plichten. Welke afspraken maak je met je inwoners? Wat verwacht je van hen en wat biedt je als gemeente aan?
     
  • Communicatie. Hoe, wat, via wie en wanneer communiceer je over parttime ondernemen? Welke middelen zet je in en waarom? Hoe bereikbaar ben je als gemeente, en wie is de eerste contactpersoon voor de pto'er?
     
  • Begeleiding. Wat is er nodig qua begeleiding voor de doelgroep die je selecteert? Hoe vaak spreek je hen en wat gebeurt er tijdens deze ontmoetingen? Organiseer je trainingen op bepaalde onderwerpen?

Door helder antwoord te geven op bovenstaande vragen zorg je er als gemeente voor dat er eenduidig gewerkt kan worden. Je voorkomt willekeur naar je inwoners toe en zorgt ervoor dat keuzes beargumenteerd gemaakt kunnen worden. Niet in de laatste plaats door de klant zélf. Zij besluiten ten slotte zelf of ze pto'er willen worden. Het is dus van groot belang dat ze zich bewust zijn van de bijkomende verplichtingen en de ondersteuningsmogelijkheden daarbij.

Let op! De visie en ondernemerschapsexpertise van de professional die deze keuze maakt, beïnvloedt in grote mate wie er wel of niet wordt toegelaten. Daarom pleiten meerdere gemeenten voor interne specialisten op ondernemerschap. Dit zouden mensen moeten zijn die feeling en ervaring hebben met de doelgroep bijstandsgerechtigden.

Er is eigenlijk altijd wel iets aan de hand met deze mensen: het gaat echt om een andere doelgroep dan bij het Bbz. Ik vind dat je daar als gemeente oog voor moet hebben. Je moet eerst ruimte bieden en vertrouwen opbouwen. Mensen stap voor stap weer in beweging helpen. Als je mensen overvraagt en direct van alles van ze verwacht als ondernemer, dan maak je de situatie als gemeente eigenlijk alleen maar erger. 

- Werkconsulent