Overslaan en naar de inhoud gaan

Handreiking Verrekenen inkomsten uit parttime ondernemerschap

Laatste update:

2 Aan de slag met parttime ondernemen

Stap 4 Inkomsten doorgeven

Na de selectie & startfase gaat de pto'er aan de slag. Soms wordt er direct geld verdiend, soms duurt het maanden voor de eerste euro’s binnenkomen. Dat is afhankelijk van de situatie van de klant en het type werkzaamheden dat wordt opgepakt. Voor gemeenten is het van belang om heldere afspraken te maken over het doorgeven van de inkomsten. Hier zijn een aantal essentiële vragen bij te beantwoorden:

  • Wanneer en hoe vaak moeten de inkomsten worden doorgegeven?
  • Hoe moet de inwoner inkomsten doorgeven?
  • Worden er bewijsstukken gevraagd? Zo ja, welke?

In de praktijk gaan gemeenten wisselend om met het doorgeven van de inkomsten. Hieronder lees je een aantal overwegingen bij het beantwoorden van de vragen. Het is handig hierbij in gedachten te houden dat het gedurende het boekjaar gaat om de voorlopige inkomsten. Definitieve inkomstengegevens zijn pas op z’n vroegst in mei van het volgende jaar beschikbaar. Dan doet de inwoner de aangifte inkomstenbelasting en daarna kan het netto-inkomen definitief worden vastgesteld.

Maandelijks verrekenen

De meeste gemeenten verrekenen maandelijks, waarbij de inkomsten aan het einde van de maand worden doorgegeven. Vaak gebeurt dit tegelijkertijd met de inkomsten van inwoners in loondienst. Bij parttime ondernemen komt het echter relatief vaak voor dat opdrachtgevers een factuur aan het einde van de maand nog niet betaald hebben. Of, dat de factuur pas aan het einde van de maand verstuurd kan worden. Om die redenen kiezen sommige gemeenten ervoor om het doorgeven van de inkomsten naar de volgende maand te trekken, zodat de verrekening beter klopt en herberekeningen voorkomen worden.

Keuzes in de verrekenperiode

Er zijn ook gemeenten die in overleg met de klant een vast bedrag schatten wat ze vastleggen voor een aantal maanden, of soms zelfs een jaar. De inwoner kan dan een nieuwe schatting doorgeven als de situatie anders wordt. Dit maakt het proces voor de gemeenten eenduidiger en de pto'er hoeft hiervoor minder administratief werk te doen.

Let op! Een nadeel hiervan is dat pto'ers niet aanleren om maandelijks een goede administratie bij te houden en dat het te laat of niet doorgeven van wijzigingen grote gevolgen kan hebben op de langere termijn. Denk aan het mogelijke ontwikkelen van schulden en vorderingen.

Van schriftelijk briefje tot digitaal formulier

Er is veel verschil in hoe gemeenten hun inwoners de inkomsten laten doorgeven. Sommige gemeenten hechten vooral belang aan de laagdrempeligheid van het doorgeven.

Als de inkomsten maar worden doorgegeven, dat is het belangrijkste. Hoe klanten dat doen en bij wie maakt bij ons niet uit. We gaan uit van het vertrouwen in de klanten. Ze kunnen het mailen of opsturen, maar ook gewoon via het KCC doorbellen. Zo maken we onszelf als gemeente toegankelijk en laagdrempelig en dat werkt prima. We werken niet met één vaste contactpersoon maar zorgen dat mensen juist overal terecht kunnen met hun vragen.

- Beleidsmedewerker

Andere medewerkers kijken juist reikhalzend uit naar een helder, eenduidig proces.

Dit moeten we echt anders gaan doen. Alles kan tegenwoordig overal digitaal, waarom dan niet bij de gemeente? Het zou heel veel schelen als we de inkomsten in een vast format binnenkrijgen. Makkelijker voor ons en voor de pto'ers zelf, denk ik.

- Medewerker uitkeringsadministratie

Weer andere gemeenten laten de inkomsten al digitaal doorgeven, bijvoorbeeld via een ‘mijn loket’ portal op de website. Ze vragen hier dan een bewijsstuk bij vanuit de administratie.

Hieronder zie je een voorbeeld van een bewijsstuk van een pto'er uit Zwolle, Hardenberg of Leeuwarden. Het betreft een screenshot van de door hen gebruikte administratietool, in de maand januari. Wanneer alles goed is ingevuld volgt in de rode cel automatisch het bedrag dat de pto'er moet doorgeven. 

Sommige klanten maken een screenshot van de administratie die maand, anderen sturen gewoon het hele Excel-bestand mee. Beide is natuurlijk prima. Klanten hebben hier echt een mooi pakket om mee te werken, het is overzichtelijk voor onze klanten. 

- Medewerker uitkeringsadministratie

Het was wel spannend met inkomen doorgeven. Dat deed ik op de 1e van de maand en dan zou de gemeente de 10e betalen. Maar dat was eng of dat wel echt kwam. Soms kwam het op de 10e, soms op de 15e van de maand... Die onzekerheid was wel een probleem, zeker met ons gezin met twee kinderen.

- Dima