Overslaan en naar de inhoud gaan

Handreiking Verrekenen inkomsten uit parttime ondernemerschap

Laatste update:

2 Aan de slag met parttime ondernemen

Stap 8 Nabetalen, vorderen of status quo

Nabetalen

Wanneer de administratie van de inwoner klopt en het inkomen dus goed is doorgegeven, dan volgt er (uitgaande van brutoverrekening) na de herberekening een nabetaling vanuit de gemeente. Het bedrag is dan even groot als de belastingaanslag vanuit de Belastingdienst. Op deze manier hoeven pto'ers tijdens het boekjaar geen reserveringen te maken voor de nog komende belastingen. Dit wordt door meerdere gemeenten gezien als de meest duidelijke en prettige situatie voor zowel de gemeente als de inwoner.

Ook is er sprake van een nabetaling wanneer pto'ers enkel hun omzet opgeven en de kosten weglaten of vergeten.

Dat is vaak weer die administratieangst. Sommige pto'ers zijn zó bang om teveel kosten op te geven, dat ze liever maar helemaal niets noemen. Als we dat zien tijdens de controle, dan helpen we natuurlijk om de situatie weer recht te trekken.

Terugvordering

Mocht blijken dat er te weinig is verrekend, dan volgt er een terugvordering. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer een klant te weinig inkomsten heeft doorgegeven aan de gemeente. Meestal is de reden hiervoor dat pto'ers dan geen of geen kloppende administratie hebben bijgehouden. Ook speelt de administratieangst daar wederom een belangrijke rol.

De meeste gemeenten zullen terugvorderingen het liefst zoveel mogelijk proberen te voorkomen. Niet alleen brengt het extra werk met zich mee, het zorgt vaak ook voor vervelende gesprekken met inwoners en frustraties aan beide kanten. De vertrouwensband tussen gemeente en inwoner komt er sterk door onder druk te staan.

Let op! Aan de hand van periodieke controles van de administratie kan in sommige gevallen ingeschat worden of er gedurende het lopende traject (al) een terugvordering is ontstaan. Bijvoorbeeld tijdens een halfjaarlijks voortgangsgesprek. De klant hier tijdig van op de hoogte brengen maakt een groot verschil voor het verloop van het vorderingsproces.

Status quo

Wanneer een inwoner nul inkomsten heeft gehad of verlies heeft gedraaid, hoeft de gemeente na de herberekening geen verdere actie te ondernemen.

Let op! Een resultaat van ‘nul’ betekent niet dat een pto'er dat jaar geen ontwikkeling heeft doorgemaakt. Sterker nog, een nulresultaat kan heel goed gepaard gaan met grote stappen vooruit, zeker in het eerste jaar dat een pto'er begonnen is bijvoorbeeld. Deze uitkomst moet dus niet verward worden met ‘geen succes’.

Tips bij deze stap

Gemeenten geven de volgende tips om deze stap soepel te laten verlopen:

  • Zorg voor duidelijke (mondelinge en schriftelijke) informatie vooraf en tijdens het proces, zodat kandidaten weten waar ze op kunnen rekenen.
  • Biedt extra administratieondersteuning aan de mensen die het nodig hebben.
  • Stuur papieren brieven om de jaarcijfers en de IB-aangifte op te vragen bij de kandidaten. Dit geeft extra urgentie aan voor het belang hiervan. Houdt er rekening mee dat er dan alsnog regelmatig meerdere herinneringen nodig zijn.
  • Probeer vorderingen te voorkomen. Als je geen reactie krijgt van een inwoner, probeer dat dan op verschillende manieren voor elkaar te krijgen voordat je overgaat tot een vordering.
  • Neem jezelf als gemeente wel serieus; de regels zijn belangrijk om te worden nageleefd.