Overslaan en naar de inhoud gaan

Handreiking Verrekenen inkomsten uit parttime ondernemerschap

Laatste update:

1 Wat is parttime ondernemen in de bijstand?

1.2 Het verschil tussen pto en ondernemen via het Bbz

Pto'ers en Bbz'ers worden als doelgroep regelmatig met elkaar verward. De meeste gemeenten die we hebben gesproken vinden dit onhandig en zien dat het negatieve effecten kan hebben voor de inwoners. Zo lopen pto'ers het risico om ‘overvraagd’ te worden wanneer de verschillen tussen deze doelgroepen niet helder zijn voor de betrokken medewerkers.

Bbz'ers zijn volgens deze gemeenten meestal ‘typische ondernemers’ terwijl pto'ers juist vaak mensen zijn die zich oriënteren op ondernemerschap en/of een grotere afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Iets verderop geven we een grove schets van beide groepen. Eerst lichten we hieronder de verschillen toe qua beleidskaders tussen pto en fulltime ondernemerschap via het Bbz.

Voorwaarden gemeente

Voorwaarden gemeente Parttime ondernemerschap pto Fulltime ondernemerschap Bbz
Financierings-mogelijkheden geen wettelijke financieringsmogelijkheid (gemeenten bieden soms financiering op grond van gemeentelijk beleid; daar kunnen goede redenen voor zijn) startkapitaal vanuit het Bbz (lening)
Behoud van uitkering ja; inkomsten worden meestal maandelijks verrekend met de bijstandsuitkering eventueel een periodieke Bbz-uitkering en definitieve vaststelling na het boekjaar

Voorwaarden Belastingdienst

Voorwaarden Belastingdienst Parttime ondernemerschap pto Fulltime ondernemerschap Bbz
Soorten inkomsten volgens de Belastingdienst resultaat uit overige werkzaamheden winst uit onderneming
Uren besteed aan de onderneming minder dan 1.225 uur per jaar minstens 1.225 uur per jaar
Aftrekposten van de Belastingdienst meestal geen aftrekposten mogelijk aftrekposten als:
  • zelfstandigenaftrek
  • startersaftrek
  • investeringsaftrek
  • aftrek speur- en ontwikkelingswerk
  • meewerkaftrek
  • MKB winstvrijstelling
  • stakingsaftrek
Opgeven zakelijke kosten ja; aantoonbare en reële kosten. Geen langdurige verplichtingen zoals huur bedrijfsruimte en financiële investeringen ja; volgens de regels van de Belastingdienst
Inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel niet verplicht verplicht
Deugdelijke administratie bijhouden verplicht verplicht
Aangifte omzetbelasting (btw) verplicht
(soms geeft de kleine-
ondernemersregeling ontheffing van de btw)
verplicht
(soms geeft de kleine-
ondernemersregeling ontheffing van de btw)
Aangifte inkomstenbelasting verplicht verplicht

De typische Bbz'er

De doelgroep van het Bbz bestaat overwegend uit mensen met goede ondernemersvaardigheden die een bedrijfsplan hebben voor een (in potentie) levensvatbare onderneming. Hier schrijven ze een uitgebreid businessplan voor dat wordt getoetst. Bbz'ers hebben de tijd en ruimte om zich fulltime op hun bedrijf te richten (minimaal 1225 uur per jaar) en worden niet of in mindere mate beperkt door (zware) fysieke of mentale problemen qua functioneren. De begeleiding van Bbz'ers is met name inhoudelijk gericht op ondernemerschap en/of financiering van het bedrijf.

Zie voor meer informatie over het Bbz: Regels bijstand voor zelfstandigen (Rijksoverheid.nl).

De typische pto'er

De groep pto'ers bestaat uit een mix van mensen die zich oriënteren op ondernemerschap en/of inwoners met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Iemand in een pto-traject kan maximaal 20 uur per week besteden aan het bedrijf om de overige uren beschikbaar te blijven voor een traject richting loondienst. Soms wordt iemand echter hiervan vrijgesteld in verband met fysieke of mentale beperkingen.

Ook bij pto'ers wordt er gekeken naar de haalbaarheid van de plannen maar de verwachtingen en eisen hieromtrent zijn niet vergelijkbaar met die van de Bbz-doelgroep. Ook de mate van ondernemerschapskwaliteiten van de inwoners en de hoogte van de inkomsten die gegenereerd kunnen worden zijn niet vergelijkbaar qua niveau. Parttime ondernemerschap gaat in veel gevallen met name om het weer op een zinvolle manier meedoen in de samenleving en een mogelijke eerste stap qua re-integratie richting werk.

Meerdere gemeenten geven aan dat de benodigde begeleiding van pto-ers dan ook fundamenteel anders is dan bij het Bbz. Omdat het vaak gaat om een kwetsbare groep zijn zaken als regelmatig persoonlijk contact, activering, duidelijke kaders, ondersteuning in het proces (onder andere bij de administratie) en hulp bij het leren ondernemen belangrijke voorwaarden om mensen te ondersteunen tijdens hun pto-traject.