Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkwijzer Verrekening parttime inkomsten

Laatste update:

2 Het basisproces van inkomstenverrekening

2.6 Herberekenen en vorderen

Als achteraf blijkt dat het bedrag aan uitbetaalde aanvullende uitkering niet klopt, moet er herberekend worden. Bijvoorbeeld als de uitkeringsadministratie niet op tijd wist dat een klant is gaan werken, wanneer de klant onverwacht een bonus of eindejaarsuitkering heeft gekregen, of wanneer de loonstrook niet op tijd binnen was en de uitkeringsadministratie daarom een schatting van het inkomen heeft gemaakt.

Te weinig uitkering

Bij herberekening kan blijken dat een klant te weinig uitkering heeft gekregen. De gemeente maakt het ontbrekende bedrag dan alsnog over. Bij een klein bedrag verrekent de gemeente het te veel ontvangen bedrag eventueel in delen met de uitkering van de volgende maand(en). Wettelijk moet dat binnen zes maanden gebeuren. De meeste gemeenten maken intern afspraken over het maximale bedrag dat in ineens met de uitkering kan worden verrekend, vaak rond de €300.

Te hoge uitkering

Als klanten een te hoge uitkering hebben gekregen moeten ze het te veel ontvangen bedrag terugbetalen. Bij een groot bedrag of bij inkomsten die dicht tegen de bijstandsnorm aan liggen, is het niet altijd mogelijk inkomsten te verrekenen. Dan wordt het bedrag bij de klant teruggevorderd. De gemeente houdt die vordering in maandelijkse termijnen op de uitkering in of int het als apart bedrag. Voor bedragen die apart worden gevorderd, maken de meeste gemeenten intern afspraken over het maximum dat maandelijks op de uitkering wordt ingehouden. Meestal is het ingehouden bedrag maximaal 5% of 10% van de uitkeringsnorm. 

Een gemeente heeft het eigen beleid rond vorderingen en debiteurenbeheer onlangs grondig op de schop genomen. Daarbij is de gemeente afgestapt van het automatisch inhouden van kleine bedragen op de uitkering. Wanneer er vorderingen ontstaan, worden er in een gesprek met de klant afspraken gemaakt over aflossing. Zowel de periode van aflossen als de hoogte van het bedrag wordt met de klant afgesproken. Doordat klanten dit ervaren als samenwerking vanuit de gemeente is er een grote aflosbereidheid.

Als een klant in een maand te veel uitkering heeft ontvangen, is het altijd een beetje puzzelen hoe dat geld dan weer terug moet komen. Is er genoeg ruimte om het in delen te korten op de volgende uitkeringsbetalingen? Of lukt dat niet en wordt het toch een vordering?

Tips voor het herberekenen

  • Maak goede onderlinge afspraken met medewerkers van de uitkeringsadministratie:
    • Wanneer wordt er herberekend? Ziet de gemeente daarvan af bij het ‘missen’ van kleine emolumenten in eerdere maanden?
    • Waar ligt de grens tussen een klein bedrag dat ineens met de uitkering wordt verrekend en een groter bedrag dat over meerdere maanden verspreid wordt?
    • Wanneer gaat de gemeente over tot een vordering?
  • Soms gaat een herberekening vooral om het toerekenen van de bedragen aan de juiste maanden. Dan is het resultaat van een herberekening €0, -. De meeste gemeenten sturen klanten daarvan geen specificatie, omdat dat alleen maar verwarring wekt.

Als een klant in januari begint met werken, de uitkering van januari is al betaald en de hoogte van de inkomsten wordt pas in februari bekend, dan moet januari worden herberekend. Van het teveel aan uitkeringsbedrag wordt dan een terugvordering gemaakt.

Wij vorderen zo min mogelijk. Uitstaande vorderingen zijn voor ons als gemeente niet prettig, maar voor klanten ook niet. Als er een maand uitkering te veel is verstrekt, verrekenen we dat in termijnen met de zes daaropvolgende maanden uitkering.

Aandachtspunten bij herberekenen

  • GWS Suite kan in een maand niet meer dan drie herberekeningen per klant uitvoeren.
  • De te veel verstrekte uitkering wordt bruto (inclusief belasting en premies) teruggevorderd. De debiteur kan alleen netto terugbetalen in hetzelfde jaar waarin te veel uitkering is verstrekt. Een bruto terugbetaling kan bij de belastingaangifte als negatief inkomen opgegeven worden, wat leidt tot een belastingteruggaaf.
  • Sinds januari 2013 is terugvordering geen bevoegdheid meer maar een plicht: te veel verstrekte middelen moeten dus worden verrekend of gevorderd. De gemeente mag dus niet afzien van het terugvorderen van te veel afgedragen belasting en premies.
  • De gemeente moet de beslagvrije voet vrijlaten bij invordering van te veel ontvangen uitkering en inning van de daarmee samenhangende boetes. Dat geldt ook als de gemeente het bedrag direct met de uitkering verrekent. 
  • Voldoet een gemeente op verzoek van de klant vaste lasten (huur, nutsvoorzieningen) uit de uitkering en lukt dat niet meer door een verrekening of vordering? Dan moet de gemeente de klant daarover informeren.