Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkwijzer Verrekening parttime inkomsten

Laatste update:

4 Varianten op de werkwijze

4.5 Een nieuwe methode: Surplus

Gemeenten spannen zich in om de inkomstenverrekening zo goed mogelijk in te richten en daarbij het belang van de klant voorop te stellen. Maar bij alle drie de besproken methoden blijven klanten risico lopen op maanden met weinig of geen inkomsten. Bovendien krijgen ze te maken met extra administratieve taken. Om die nadelen te ondervangen heeft een groep van gemeenten een nieuwe werkwijze ontwikkeld voor het verrekenen van parttime inkomsten: Surplus.

Wat is Surplus?

Bij de nieuwe methode kunnen klanten hun werkgever machtigen om hun inkomen op de rekening van de gemeente te storten. Bij voorkeur levert de werkgever ook de loonstrook direct aan de gemeente aan. De gemeente betaalt dan elke maand op een vaste datum een bedrag uit ter hoogte van de uitkeringsnorm. Het bedrag is feitelijk opgebouwd uit een deel salaris en een deel aanvullende uitkering.

Hoe ziet het werkproces eruit?

Wanneer het nettosalaris op rekening van de gemeente binnenkomt, bepaalt de gemeente met de loonstrook welk deel daarvan verrekend moet worden met het aan de klant betaalde totaalbedrag. Eventuele vergoedingen voor bijvoorbeeld reiskosten worden aan de klant nabetaald. Klanten krijgen van de gemeente een specificatie die laat zien welk deel van het ontvangen totaalbedrag bestond uit salaris en aanvullende uitkering.

Wat is de stand van zaken?

Een groep van zes gemeenten ontwikkelt en toetst Surplus samen met de sociaal ondernemers van Optimalistic en de Nederlandse Vereniging voor Sociale Innovatie (NVSI). In de zomer van 2018 werkten de gemeenten het werkproces voor Surplus verder uit. Van oktober 2018 tot mei 2019 voeren ze op kleine schaal pilots uit en peilen ze de ervaringen van klanten.

Meer weten?