Overslaan en naar de inhoud gaan

Divosa Monitor Vroegsignalering Schulden • Jaarrapportage 2024

Laatste update: 13 april 2025

8. Geboden hulp

De figuur hieronder laat zien welke vorm van hulp is geboden op het moment dat een inwoner hulp accepteert. De hulp is meestal in de vorm van een quick fix; dit is in 8 op de 10 gevallen zo geregistreerd. 

Wat onder een quick fix wordt verstaan, kan in een bepaalde mate per gemeente verschillen. De bedoeling is dat deze vorm van hulpacceptatie wordt geregistreerd als de inwoner binnen de 30 dagen na hulpacceptatie wordt geholpen om (zelf) de betalingsachterstanden op te lossen, zonder dat de inwoner wordt doorverwezen naar een verder hulptraject (buiten de vroegsignalering). Denk bijvoorbeeld aan hulp bij het treffen van een betalingsregeling met de schuldeiser of het ordenen van de administratie.

In 8% van de hulpacceptaties is er wel geregistreerd dat er is doorverwezen, maar is er niet aangegeven naar wie of naar welk type organisatie (financieel of niet-financieel). Dit komt doordat gemeenten in één van de twee softwarepakketten zelf kunnen bepalen wat zij hierover wel en niet registreren.

Type hulpacceptatie

Inhoud