Overslaan en naar de inhoud gaan

Divosa Monitor Vroegsignalering Schulden • Jaarrapportage 2024

Laatste update: 13 april 2025

Sociale incasso en andere verplichtingen voorafgaand aan het versturen van signaal

Verbetering van het sociale incassoproces

Volgens veel gemeenten moet het sociale incassoproces bij diverse vastelastenpartners verbeterd worden. Zoals twee gemeenten benoemen:

  • 'De rol van signaalpartners moet duidelijker worden vastgesteld, wat mogen we van hen verwachten. We willen geen aanvulling zijn op het incassobeleid.'
  • 'Geef signaalpartners meer verantwoordelijkheid in het vroegsignaleren van achterstanden en faciliteren om (beter) sociaal te incasseren. Het is nu bij veel signaalpartners een 'moetje' om de incassoprocedure daarna te vervolgen.'

Gemeenten spreken de wens uit dat vastelastenpartners inwoners eerst actief benaderen via meerdere kanalen, waarbij ze inzetten op persoonlijk contact en niet uitsluitend via schriftelijke herinneringen: 

  • 'Veel schulden kunnen worden voorkomen door het voeren van een sociaal incassobeleid en vorderingen niet door te verkopen en te verzwaren met allerlei kosten. Er zou meer financieel risico bij de afterpay-organisaties moeten liggen. Verder zou elke signaalpartner eerst hun klant ook persoonlijk (dus niet enkel schriftelijk) moeten benaderen en een haalbare oplossing moeten bieden.'

Ook zijn er gemeenten die aangeven dat sociale incasso niet alleen gericht moet zijn op het incasseren van de betalingsachterstand. Ook de vastelastenpartners zouden actief moeten inzetten op het aanbieden van hulp richting de klant (inwoner).

Daarnaast moeten inwoners volgens gemeenten beter worden geïnformeerd door de vastelastenpartner over wat een melding bij de gemeente inhoudt, zodat ze niet verrast of angstig reageren bij een eerste contactpoging.

Inhoud