Overslaan en naar de inhoud gaan

Divosa Monitor Vroegsignalering Schulden • Jaarrapportage 2024

Laatste update: 13 april 2025

Sociale incasso en andere verplichtingen voorafgaand aan het versturen van signaal

Betere kwaliteit van signalen

Meerdere gemeenten geven aan dat de kwaliteit van de aangeleverde signalen beter kan. De reacties hebben betrekking op:

  • Het moment van aanlevering: Sommige signalen komen te vroeg, waardoor een inwoner nog net op tijd heeft betaald. Terwijl andere pas binnenkomen als de situatie al ernstig is.
  • Slepers: De manier waarop verhuurders daarmee omgaan, verschilt. Omdat dit veel voorkomt, is er behoefte aan eenduidige afspraken over de werkwijze rondom slepers.
  • Onterechte signalen: Dat er om oneigenlijke redenen signalen naar de gemeente worden gestuurd of dat er een eindeleveringssignaal wordt gestuurd zonder voorafgaand vroegsignaal.

Hieronder staan een aantal voorstellen/reacties die gemeenten zouden willen binnen de verbetermaatregelen:

'Kwaliteit van de melding (vooraf een degelijke sociale incasso door VLP, niet een week na de sluitdatum reguliere meldingen uploaden door de VLP, niet na een melding twee weken later een crisismelding, zoals sommige energieleveranciers doen).'

'Scherpere richtlijnen voor melders hoe om te gaan met het geven van signalen (voorbeeld water: incassokosten worden gewoon in rekening gebracht ondanks melden/ruimere termijn voor het oppakken van een signaal. nu zit er tussen signaal en crisismeldingen soms maar drie weken).'

'Vroegsignalering moet niet té vroeg of onnodig worden ingezet. Dat wekt irritatie en een gevoel van bemoeigemeente op.'

'Daarnaast zien we vaak dat inwoners ook worden gemeld bij een onderling geschil. Ook hier zou meer rekening mee kunnen worden gehouden.'

'Ik merk steeds meer dat melders de verantwoordelijkheden en werkzaamheden uitbesteden aan incassobureau of deurwaarderkantoren. De lijst met melders groeit elke week met steeds meer bijzondere namen. Met als gevolg dat we meldingen krijgen van mindere kwaliteit. Weinig contactgegevens en de melding bij ons gebeurt al op de 1e of de 2e van de maand. Tevens ontstaat er een strakker regime. Veelal krijgt Vroegsignalering maar één melding. Ook al blijft de achterstand bestaan of neemt zelfs toe voor maanden lang. Wij krijgen één melding en daarna raakt deze uit beeld. Dat is niet handig want we zien dat veel inwoners na enige herhaling soms van maanden het gesprek willen. Als we toch tijdens die ene melding contact krijgen en diegene accepteert hulp, zitten we vaak met een kantoor/partij die andere belangen heeft dan de originele melder. Vaak komen we dan in een zeer moeizame "samenwerking".'

Inhoud