Overslaan en naar de inhoud gaan

Divosa Monitor Vroegsignalering Schulden • Jaarrapportage 2024

Laatste update: 13 april 2025

Sociale incasso en andere verplichtingen voorafgaand aan het versturen van signaal

Kloppende contactgegevens

Meerdere gemeenten geven aan dat ze graag betere en actuelere contactgegevens zouden willen. Met name meegeleverde telefoonnummers blijken niet altijd te kloppen en/of e-mailadressen worden niet meegeleverd. Hierdoor wordt het moeilijk om inwoners te bereiken.

Kanttekening bij deze reacties is dat de vastelastenpartners afhankelijk zijn van de gegevens die hun klanten (inwoners voor de gemeente) doorgeven. Als zij geen e-mailadres doorgeven of hun telefoonnummer niet aanpassen na wijziging, dan geeft de vastelastenpartner ook ontbrekende of foutieve gegevens door aan de gemeente. 

Eén gemeente zegt daarover: 

'We ontvangen ontzettend veel signalen zonder e-mailadres of telefoonnummer. Ook zou er een betere registratie moeten zijn van klanten voor energie. Ik begrijp dat als ouders bekend zijn als wanbetaler/schuldenaar, ze soms het contract op naam van hun kind zetten. Voor alle vastelastenpartners zou je een identificatieplicht gekoppeld aan BRP-check moeten hebben. En een verplichte uitvraag voor telefoonnummer en/of e-mailadres.'

Inhoud