Overslaan en naar de inhoud gaan

Divosa Monitor Vroegsignalering Schulden • Jaarrapportage 2024

Laatste update: 13 april 2025

6. Het bereiken van inwoners

6.3 Kenmerken van meldingen met een hoger bereik

Op basis van de data over 2023 en de eerste drie kwartalen van 2024 hebben we gekeken welke factoren de kans op het bereiken van een inwoner (‘contact’) verhogen. Hierbij hebben we zowel aspecten meegenomen over de betalingsachterstand (de hoogte en het soort achterstand) als de contactpogingen (de contactvorm en de frequentie) en de inwoner (de leeftijd).

Bij deze analyse hebben we bovengenoemde aspecten tegelijkertijd meegenomen. Hierdoor houd je bij het effect van de individuele factoren op het bereik, rekening met het feit dat ook andere factoren invloed hebben. Kanttekening hierbij is dat er een voorselectie zit in de werkwijze van gemeenten. Bij inwoners met een hoge betalingsachterstand of waarvan wordt verwacht dat er meer speelt, kiest een gemeente sneller voor een intensievere benaderingswijze dan bij inwoners waar de situatie minder ernstig lijkt.

Op basis van deze analyse zien we dat de kans op het succesvol bereiken van een inwoner samenhangt met:

  • Het aantal contactpogingen: hoe meer, hoe kansrijker. Van de meldingen met vier of meer contactpogingen is bij 40% contact gelegd met de inwoner; dit geldt voor 16% van de meldingen met één of twee contactpogingen.
  • Het type contactpoging: een persoonlijke benadering (telefonisch of huisbezoek) is kansrijker om iemand te bereiken dan een schriftelijke benadering (en/of wordt beter vastgelegd), waarbij de kans iets hoger ligt bij telefonisch contact dan bij een huisbezoek. Onderstaande figuur laat het verschil zien. Bij meldingen waarbij iemand alleen schriftelijk is benaderd (n=457.868) is in 6% van de gevallen geregistreerd dat de inwoner is bereikt. Bij de meldingen waarbij minimaal één poging tot huisbezoek is gedaan, wordt 49% van de inwoners bereikt. Dit geldt voor 62% van de meldingen waarbij minimaal één telefonische contactpoging is gedaan.
Grafiek: bereik van verschillende typen meldingen (e-mail, huisbezoek, bellen)
  • De hoogte van de betalingsachterstand: hoe hoger het bedrag, hoe groter de kans op contact. Deze verschillen zijn zichtbaar in onderstaande figuur, waarin per categorie van de hoogte van de schuld het bereikpercentage te zien is. 
Percentage meldingen waarbij contact gelegd is met inwoner, naar hoogte schuld
  • De leeftijd: de kans om een inwoner van 45 jaar of ouder te bereiken is iets groter dan iemand die jonger is. Vergeleken met 2023 ligt het percentage 18- t/m 25-jarigen dat is bereikt, net iets hoger dan in 2024, zo laat onderstaande figuur zien. 
Percentage meldingen waarbij contact is gelegd met inwoner, naar leeftijd
  • De vastelastenpartner van wie de betalingsachterstand afkomstig is: rekening houdend met de andere factoren waaronder de hoogte van de betalingsachterstand blijkt de kans op het bereiken van een inwoner hoger bij huurachterstanden dan bij achterstanden van andere type vastelastenpartners. De kans op het bereiken van de inwoner is bij een betalingsachterstand bij de energieleverancier 10% lager dan bij een betalingsachterstand bij de verhuurder. Dit verschil in bereik ten opzichte van huurachterstanden, is 36% bij achterstanden bij de zorgverzekeraar en 47% bij het drinkwaterbedrijf.

In onderstaande figuur komen deze verschillen tot uitdrukking. Hierin is voor de meldingen van elk type vastelastenpartner te zien bij welk deel van de meldingen daadwerkelijk contact is geweest met de inwoner. Bij 25% van de meldingen van energiebedrijven (vroegsignalen; eindeleveringssignalen buiten beschouwing gelaten) wordt de inwoner dus bereikt; dit is bij 10% van de meldingen van drinkwaterbedrijven het geval.

Bij meervoudige meldingen zal het onderliggende signaal bij twee of meer van onderstaande balken terugkomen.

In deze figuur zit geen correctie voor de hoogte van de betalingsachterstand; zo is het bedrag bij een huurachterstand gemiddeld hoger dan een achterstand bij het drinkwaterbedrijf. 

Percentage meldingen waarbij inwoner is bereikt, naar type vastelastenpartner

Inhoud