Overslaan en naar de inhoud gaan

Divosa Monitor Vroegsignalering Schulden • Jaarrapportage 2024

Laatste update: 13 april 2025

5. Het contact leggen met inwoners

5.3 Meeste contact na persoonlijke benadering

Van alle manieren waarop de vroegsignaleerder contact kan zoeken met een inwoner, is een persoonlijke benadering het meest succesvol. Van alle contactpogingen (in plaats van de meldingen zelf), zien we dat 47% van de telefonische contactpogingen en 31% van de huisbezoeken resulteert in het daadwerkelijk bereiken van de inwoner.  

Percentage contactpogingen waarbij een inwoner wordt bereikt (‘succesvolle contactpoging’), naar type contact
Contacttype % contactpogingen waarbij geregistreerd is of contactpoging wel/niet succesvol is % succesvolle contactpogingen (o.b.v. contactpogingen waarbij geregistreerd is of inwoner wel/niet is bereikt) % succesvolle contactpogingen (o.b.v. alle contactpogingen)
Huisbezoek (n=38.425)        98%  31% 31%
Telefoon (n=121.003) 98%  47%  46%
Sms/WhatsApp (n=18.324) 29%  21%  6%
E-mail (n=127.994) 53% 16% 9%
Brief/kaart (n=94.221) 41% 5% 2%
Anders (n=26.502) 44% 19% 9%
Totaal (n=426.469) 51% 24% 20%

Kanttekening is dat er verschillen zijn in de mate waarin de resultaten van de contactpogingen van de verschillende benaderingswijzen worden geregistreerd. Terwijl bij huisbezoeken en telefonische contacten de uitkomst van (nagenoeg) alle contactpogingen is geregistreerd, is het bij sms’jes en brieven bij een meerderheid van de pogingen onbekend of een inwoner al dan niet is bereikt (zie bovenstaande tabel).  

Bovendien kan een contact met de inwoner het gevolg zijn van een eerdere contactpoging. Als een inwoner bijvoorbeeld belt naar aanleiding van een brief, komt het voor dat een gemeente bij het telefonische contact registreert dat de inwoner is bereikt, en niet bij de brief. Terwijl de inwoner wel contact heeft opgenomen naar aanleiding van de brief. Het effect van de brief is dan niet zichtbaar in de cijfers.

Inhoud