Overslaan en naar de inhoud gaan

Divosa Monitor Vroegsignalering Schulden • Jaarrapportage 2024

Laatste update: 13 april 2025

5. Het contact leggen met inwoners

Gemeenten proberen op allerlei manieren contact te leggen met inwoners met een betalingsachterstand. Uit een uitvraag onder gemeenten in het voorjaar van 2024 blijkt dat 72% van de gemeenten vijf of meer verschillende vormen van contact inzet: van brief, huisbezoek en telefoon, tot Whats App, sms’jes en e-mails.

Elk jaar neemt de beschikbaarheid van telefoonnummers en e-mailadressen bij de aangeleverde meldingen toe. In 2024 waren bij 77% van de meldingen zowel het telefoonnummer als het e-mailadres bekend, tegen 68% in 2023. Dit kan overigens nog steeds betekenen dat het telefoonnummer niet klopt. In 8% van de gevallen waren beide contactgegevens niet aanwezig. Dit was in 2023 nog bij 14% van de meldingen en in 2022 bij 19% van de meldingen het geval. 

Bekendheid contactgegevens bij de meldingen

Inhoud