Overslaan en naar de inhoud gaan

Divosa Monitor Vroegsignalering Schulden • Jaarrapportage 2024

Laatste update: 13 april 2025

5. Het contact leggen met inwoners

5.5 Contact met vastelastenpartner voorafgaand aan benadering inwoner

In meerdere signaalreizen in 2024 kwam naar voren dat er gemeenten zijn die voorafgaand aan het persoonlijk benaderen van inwoners, contact zoeken met de vastelastenpartner. Dit met als doel om na te gaan of de betalingsachterstand nog aanwezig is. Er zijn vastelastenpartners die dat ongewenst vinden, omdat dit veel werk kost. Bovendien benoemen zij dat de vroegsignalering niet zozeer erover gaat of die specifieke betalingsachterstand reeds is betaald, maar om het feit dat er betalingsachterstanden zijn (geweest) op de vaste lasten. Vroegsignalering zou om het bredere plaatje moeten gaan.

Om na te gaan in welke mate deze werkwijze plaatsvindt bij gemeenten, hebben we dit nagevraagd. De meeste gemeenten, 54%, nemen (nagenoeg) nooit voorafgaand aan het contact leggen met de inwoner contact op. Drie op de tien doet dit soms, met name:

  • als er twijfel is over de hoogte van het bedrag of het aantal maanden van de betalingsachterstand;
  • als de vastelastenpartner een opmerking bij het signaal heeft gezet;
  • bij crisismeldingen;
  • bij meldingen van een verhuurder, met name de woningbouwcorporatie.

Bij ‘anders’ komen vergelijkbare antwoorden terug. Hierin geeft men (ook) aan contact op te nemen als er sprake is van crisismeldingen, om na te gaan of er nog steeds sprake is van een crisissituatie. Ook benoemt men hier dat men dit alleen bij de woningbouwcorporatie doet, en niet bij andere vastelastenpartners.

Nemen jullie contact op met de vastelastenpartner voordat jullie een inwoner persoonlijk benaderen?

Inhoud