Onderzoekscahier: arbeidsparticipatie jongeren met een beperking
Laatste update: 10 april 20195.1 Schulden en werk
Effectieve schuldpreventie voor jongeren
Regioplan, 2015
Beschrijving
Onderzoek laat zien dat veel jongeren moeite hebben om goed met geld om te gaan. In de afgelopen jaren zijn er verschillende lesmaterialen ontwikkeld om schulden bij jongeren te voorkomen. De ‘Stichting Weet Wat je Besteedt’ heeft in dit kader de volgende interventies ontwikkeld: Bright about Money (voor havo/vwo leerlingen), Moneymatters (voor vmbo leerlingen), het Financieel studieplan (voor studenten van het mbo, hbo en wo) en de Budget Challenge (voor mbo studenten).
Regioplan en het Lectoraat Schulden en Incasso van de hogeschool Utrecht hebben impactonderzoek gedaan naar deze interventies. Daarbij zijn voorafgaand aan en na afloop van de interventies vragenlijsten uitgezet onder deelnemende jongeren. De resultaten laten een beperkte impact zien van Bright about Money en Moneymatters, maar een positieve impact van het Financieel Studieplan en de Budget Challenge wat betreft het vermogen van jongeren om hun inkomen zodanig te besteden dat de financiën in balans zijn. Voor vervolgonderzoek zou idealiter gebruik gemaakt worden van een vergelijking met een controlegroep.
Het ontwikkelen en onderzoeken van interventies gericht op schuldpreventie past in de trend die momenteel in het land gaande is om meer kennis te genereren over wat werkt voor mensen met financiële problemen (zie ook het landelijk programma Schouders Eronder).
![](https://www.divosa.nl/sites/default/files/styles/paragraph_image_text_width_desktop/public/2023-06/ontwikkeling-financiele-zelfredzaamheid.png?itok=-8ujgZSP)
De ontwikkeling van de algemene financiële zelfredzaamheid van jongeren voor (eerste meting) en na (tweede en derde meting) de Budget Challenge. Noot: het verschil tussen het eerste en het tweede meetmoment is significant (p<0,01). Het verschil tussen het eerste en het derde meetmoment is significant (p<0,01). Onder algemene financiële zelfredzaamheid valt bijvoorbeeld het hebben van overzicht en plannen van geldzaken.
Auteurs
Yannick Bleeker, Nadja Jungmann en Miranda Witvliet (Regioplan)
Contact
Miranda Witvliet
Miranda.Witvliet@regioplan.nl
Downloads
- Effectieve schuldpreventie voor jongeren (Regioplan, september 2015)
- Impactmeting van de Budget Challenge (Regioplan, september 2015)
Inhoud
-
1.1 Algemene evaluatie gemeentelijke inspanningen
- Introductie
- Ervaringen gemeenten met Participatiewet, eerste meting
- Werk uit zicht? Een verkenning van de dienstverlening aan mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie na invoering van de Participatiewet
- Ervaringen gemeenten met de Participatiewet, tweede meting
- Jonggehandicapten onder de Participatiewet
- Eindevaluatie van de Participatiewet
-
2.1 Re-integratietools
- Introductie Re-integratietools
- Instrumenten voor re-integratie
- Diagnostiek bij de uitvoering van de Participatiewet, succesfactoren en praktijkvoorbeelden
- Handreiking Matchen op werk. Voor de aanpak van jeugdwerkloosheid
- Loonkostensubsidie en loondispensatie. De werking en effectiviteit van beide instrumenten
- Op weg naar een effectieve re-integratie van arbeidsbeperkten. Lessen voor gemeenten
- Jonggehandicapten onder de Participatiewet
- Via het sociaal werkbedrijf naar een mbo-diploma
- Wat werkt bij het succesvol toeleiden van jongeren naar werk
-
2.2 Inclusieve arbeidsmarkt
- Introductie
- Effectieve kennismaking tussen jongeren en werkgevers. Een handreiking
- Hoe vinden werkzoekenden met een arbeidsbeperking en werkgevers elkaar? Op weg naar effectiever en duurzamer matchen
- Aan het werk, voor hoe lang?
- Onderzoek Participatiewet bij werkgevers, fase 2
- Onderzoek naar de ervaringen van werkgevers met de Participatiewet (derde meting)
- Meer kansen voor mensen met een arbeidsbeperking? Evaluatie Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten.
-
2.3 Duurzaam werk
- Introductie Duurzaam werk
- Dienstverbanden en arbeidsvoorwaarden doelgroep Participatiewet
- Met de jobcoach lukt het wel. De meerwaarde van jobcoaching op de werkplek
- Jonggehandicapten duurzaam aan het werk
- Jongeren duurzaam aan het werk
- Duurzaamheid van werk binnen de banenafspraak 2016-2017
- Duurzame plaatsingen in werk van werknemers met een arbeidsbeperking
-
2.5 De jongere zelf
- Introductie De jongere zelf
- Jongerenperspectief op re-integratietrajecten en werkplekken
- Het belang van de relatie – motivatie voor begeleiding van jongeren met een lvb
- Hoe past het? Een kwalitatieve analyse van narratieven van jongeren met een ondersteuningsbehoefte op het gebied van passend onderwijs en passende arbeid
- Jonggehandicapten onder de Participatiewet (2019)
-
3 Oud en nieuw beschut werk
-
3.1 Oud en nieuw beschut werk
- Introductie Oud en nieuw beschut werk
- Van SW naar sociale firma, handreiking voor transitie van SW-activiteiten naar privaat ondernemerschap
- Maatschappelijke kosten-batenanalyse beschut werk, objectieve informatie over de meerwaarde van beschut werk
- Jobcoaching in de SW-sector
- Evaluatie beschut werk
-
4 Samenwerking en integrale benadering
-
4.1 Integraal sociaal beleid en samenwerken
- Introductie Integraal sociaal beleid en samenwerken
- Jongeren met een arbeidsbeperking aan het werk, een sluitende aanpak voor kwetsbare schoolverlaters en de rol van SW-bedrijven hierbij
- Ondersteuning jongeren bij leren en werken. Een handreiking voor de regio
- Arbeidstoeleiding kwetsbare jongeren vanuit speciaal en regulier onderwijs
- Zorgcontinuïteit bij de overgang naar volwassenheid
- Het probleem samenwerken. Duiden en verbinden: ironische uitwegen voor vastgelopen samenwerking
- Kwetsbare jongeren van school naar werk
- De ontdekking van de Dinges. Kampioen van het hedendaagse netwerken
-
5.1 Schulden en werk
-
5.2 Jongeren buiten beeld