Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoekscahier: arbeidsparticipatie jongeren met een beperking

Laatste update: 10 april 2019

4.1 Integraal sociaal beleid en samenwerken

Kwetsbare jongeren van school naar werk

Berenschot, 2017

Beschrijving

Dit rapport bevat de uitkomsten van onderzoek naar de werkzaamheid van de aanpak van het Noord-Limburgse samenwerkingsverband Baanwijs (tussen gemeenten, onderwijs en UWV) bij de overgang van school naar werk van kwetsbare jongeren. In dit onderzoek zijn de ervaringen van 30 schoolverlaters van pro, vso en entree-onderwijs die in het schooljaar 2014-2015 zijn uitgestroomd, en de verschillende routes die zij daarbij hebben doorlopen, in kaart gebracht. En die ervaringen waren vervolgens het vertrekpunt om daarover door te praten met professionals van scholen en gemeenten en UWV, met werkgevers en met ouders.

In de separate handreiking bij het onderzoeksrapport zijn de werkzame elementen van de Baanwijsaanpak samengevat en vertaald naar tips, aangevuld met voorbeelden uit andere regio’s.

De werkzame elementen/succesfactoren zijn:

  • Samenwerking tussen verschillende disciplines
  • Jongere centraal
    Hierbij gaat het om een benadering en van de jongere, waar bij een vraaggerichte leeromgeving nodig is en het leren van de jongere voorop staat
  • Ouders (of andere vertrouwde sleutelfiguren) betrekken
  • Goede en continue overgang en begeleiding
    Hiervoor geldt dat helderheid in rolverdeling en de regierol van de jongerencoach daarbij belangrijke pijlers zijn gebleken.
  • Betrekken werkgevers
  • Vast contactpersoon
  • Waarborgen kennis (en kwaliteit)
Auteurs

Ad Baan en Emma Zwaveling (Berenschot)

Contact

Ad Baan
A.Baan@berenschot.nl

Emma Zwaveling
e.zwaveling@berenschot.nl

Download

Kwetsbare jongeren van school naar werk: Noord-Limburgse aanpak (ZonMw, februari 2017)

Inhoud