Onderzoekscahier: arbeidsparticipatie jongeren met een beperking
Laatste update: 10 april 20195.2 Jongeren buiten beeld
Welke jongeren raken buiten beeld en waarom?
Nederlandse Arbeidsinspectie, 2016 en 2018
Beschrijving
In de Inspectierapporten ‘De weg naar extra banen’ (2016) en ‘Als je ze loslaat, ben je ze kwijt’ (2016) besteedt de inspectie aandacht aan de vraag in hoeverre gemeenten de nieuwe doelgroep in beeld hebben.
Jongeren die van pso- en vso-onderwijs komen
De belangrijkste conclusie is dat door een verbeterde samenwerking met pro- en vso-scholen, de jongeren die van die scholen afkomen goed in beeld zijn. Dat geldt vooral voor de jongeren waar gemeenten al tijdens de schooltijd kennis mee maken. Sommige gemeenten beperken de samenwerking tot uitstroomgesprekken met de stagebegeleider en leren de jongeren niet persoonlijk kennen. Dat kan een reden zijn dat zij de jongeren sneller uit het oog verliezen.
In het rapport ‘Aan het werk, voor hoelang?’ (2018) concludeert de Inspectie dat de jongeren die vanuit school aan het werk komen, eerder buiten beeld raken omdat gemeenten niet of minder betrokken zijn bij het aan het werk komen van de jongeren.
Jongeren die niet van pso- en vso-onderwijs komen
Jongeren die niet van het pso- en vso-onderwijs komen, zijn vaker uit beeld omdat de gemeenten deze doelgroep nog niet kent (‘Als je ze loslaat, ben je ze kwijt', 2016). Er zijn in diverse arbeidsmarktregio’s goede praktijken om jongeren die uitgevallen zijn in beeld te krijgen en te houden. De RMC’s spelen daar een belangrijke rol in. Een voorbeeld van een goede praktijk is een samenwerkingsvorm waarbij UWV, RMC, scholen en gemeenten tweewekelijks casusoverleg voeren om jongeren die vroegtijdig uitvallen van school of nuggers via een actieplan te begeleiden naar werk en niet meer uit het oog te verliezen.
Auteur
Inspectie SZW
Downloads
- De weg naar extra banen (Nederlandse Arbeidsinspectie, juni 2016)
- Als je ze loslaat, ben je ze kwijt (Nederlandse Arbeidsinspectie, oktober 2016)
- Aan het werk, voor hoelang? (Nederlandse Arbeidsinspectie, september 2018)
- Infographic van rapport Aan het werk, voor hoelang? (Nederlandse Arbeidsinspectie, november 2018)
Inhoud
-
1.1 Algemene evaluatie gemeentelijke inspanningen
- Introductie
- Ervaringen gemeenten met Participatiewet, eerste meting
- Werk uit zicht? Een verkenning van de dienstverlening aan mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie na invoering van de Participatiewet
- Ervaringen gemeenten met de Participatiewet, tweede meting
- Jonggehandicapten onder de Participatiewet
- Eindevaluatie van de Participatiewet
-
2.1 Re-integratietools
- Introductie Re-integratietools
- Instrumenten voor re-integratie
- Diagnostiek bij de uitvoering van de Participatiewet, succesfactoren en praktijkvoorbeelden
- Handreiking Matchen op werk. Voor de aanpak van jeugdwerkloosheid
- Loonkostensubsidie en loondispensatie. De werking en effectiviteit van beide instrumenten
- Op weg naar een effectieve re-integratie van arbeidsbeperkten. Lessen voor gemeenten
- Jonggehandicapten onder de Participatiewet
- Via het sociaal werkbedrijf naar een mbo-diploma
- Wat werkt bij het succesvol toeleiden van jongeren naar werk
-
2.2 Inclusieve arbeidsmarkt
- Introductie
- Effectieve kennismaking tussen jongeren en werkgevers. Een handreiking
- Hoe vinden werkzoekenden met een arbeidsbeperking en werkgevers elkaar? Op weg naar effectiever en duurzamer matchen
- Aan het werk, voor hoe lang?
- Onderzoek Participatiewet bij werkgevers, fase 2
- Onderzoek naar de ervaringen van werkgevers met de Participatiewet (derde meting)
- Meer kansen voor mensen met een arbeidsbeperking? Evaluatie Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten.
-
2.3 Duurzaam werk
- Introductie Duurzaam werk
- Dienstverbanden en arbeidsvoorwaarden doelgroep Participatiewet
- Met de jobcoach lukt het wel. De meerwaarde van jobcoaching op de werkplek
- Jonggehandicapten duurzaam aan het werk
- Jongeren duurzaam aan het werk
- Duurzaamheid van werk binnen de banenafspraak 2016-2017
- Duurzame plaatsingen in werk van werknemers met een arbeidsbeperking
-
2.5 De jongere zelf
- Introductie De jongere zelf
- Jongerenperspectief op re-integratietrajecten en werkplekken
- Het belang van de relatie – motivatie voor begeleiding van jongeren met een lvb
- Hoe past het? Een kwalitatieve analyse van narratieven van jongeren met een ondersteuningsbehoefte op het gebied van passend onderwijs en passende arbeid
- Jonggehandicapten onder de Participatiewet (2019)
-
3 Oud en nieuw beschut werk
-
3.1 Oud en nieuw beschut werk
- Introductie Oud en nieuw beschut werk
- Van SW naar sociale firma, handreiking voor transitie van SW-activiteiten naar privaat ondernemerschap
- Maatschappelijke kosten-batenanalyse beschut werk, objectieve informatie over de meerwaarde van beschut werk
- Jobcoaching in de SW-sector
- Evaluatie beschut werk
-
4 Samenwerking en integrale benadering
-
4.1 Integraal sociaal beleid en samenwerken
- Introductie Integraal sociaal beleid en samenwerken
- Jongeren met een arbeidsbeperking aan het werk, een sluitende aanpak voor kwetsbare schoolverlaters en de rol van SW-bedrijven hierbij
- Ondersteuning jongeren bij leren en werken. Een handreiking voor de regio
- Arbeidstoeleiding kwetsbare jongeren vanuit speciaal en regulier onderwijs
- Zorgcontinuïteit bij de overgang naar volwassenheid
- Het probleem samenwerken. Duiden en verbinden: ironische uitwegen voor vastgelopen samenwerking
- Kwetsbare jongeren van school naar werk
- De ontdekking van de Dinges. Kampioen van het hedendaagse netwerken
-
5.1 Schulden en werk
-
5.2 Jongeren buiten beeld