Onderzoekscahier: arbeidsparticipatie jongeren met een beperking
Laatste update: 10 april 20192.5 De jongere zelf
Jonggehandicapten onder de Participatiewet (2019)
SEO en Panteia, 2019
Beschrijving
SEO heeft samen met Panteia onderzoek gedaan naar jonggehandicapten onder de Participatiewet. Panteia heeft het kwalitatieve deel van het onderzoek uitgevoerd. Het doel hiervan is om gemeenten handvatten te bieden om hun ondersteuning aan jongeren met een arbeidsbeperking zodanig te verbeteren dat meer jongeren werk vinden en behouden. In het huidige deel van het onderzoek staan de jongeren met een arbeidsbeperking en hun ouders zelf centraal. Er zijn interviews afgenomen, bij elkaar 45, met arbeidsbeperkte jongeren, enkele ouders, werkgevers en enkele jobcoaches.
De belangrijkste bevindingen
Het is belangrijk om te realiseren dat ‘de doelgroep’ jongeren met een arbeidsbeperking zeer heterogeen is. Dat betekent dat voor het matchen van jongeren op een werkplek maatwerk nodig is. Hoe beter de gemeente de jongere en zijn of haar mogelijkheden kent, des te beter kan een goede match op een baan worden gerealiseerd.
Een algemeen advies van gemeenten om na het aanvragen van een uitkering eerst zelfstandig te solliciteren, is niet in alle gevallen adequate dienstverlening. Jonggehandicapten hebben vaak al sollicitaties gedaan voordat ze bij de gemeente aanklopten, en raken van dit advies dan ook gemakkelijk gefrustreerd. Gemeenten doen er dus goed aan te voorkomen dat jongeren moeten solliciteren om het solliciteren; dit leidt namelijk veelal tot teleurstelling en dalende motivatie.
Als het gaat over de toekomst, zien de meeste jongeren uit naar een financieel onafhankelijk, zelfstandig bestaan. Huisje, boompje, beestje dus. Veel geïnterviewde jongeren denken op basis van hun inkomsten nooit voor zelfstandige woonruimte in aanmerking te kunnen komen. Dit roept vragen op over de mogelijkheden die arbeidsbeperkte jongeren hebben om duurzaam te kunnen participeren in de maatschappij.
Jonggehandicapten onder de Participatiewet ervaren minder financiële zekerheid dan Wajongers, ook als zij werken. Het verdient daarom aanbeveling om begeleiding en ondersteuning van jongeren met een arbeidsbeperking niet te beperken tot ‘uitstroom naar werk’. Om echt duurzaam werk te bevorderen, helpt het als gemeenten en werkgevers denken in termen van loopbaanpaden of -routes van jongeren met een arbeidsbeperking. Een dergelijke manier van begeleiding door gemeenten en werkgevers is intensief en de praktijk is weerbarstig; zo is het voor veel gemeenten al een hele uitdaging om jongeren aaneensluitend te plaatsen.
Auteurs
Lucy Kok, Lennart Kroon en Marloes Lammers (SEO)
Rosanne Oomkens en Michiel Linssen (Panteia)
Contact
Rosanne Oomkens
r.oomkens@panteia.nl
Download
Jonggehandicapten onder de Participatiewet (2019) (SEO, oktober 2019)
Inhoud
-
1.1 Algemene evaluatie gemeentelijke inspanningen
- Introductie
- Ervaringen gemeenten met Participatiewet, eerste meting
- Werk uit zicht? Een verkenning van de dienstverlening aan mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie na invoering van de Participatiewet
- Ervaringen gemeenten met de Participatiewet, tweede meting
- Jonggehandicapten onder de Participatiewet
- Eindevaluatie van de Participatiewet
-
2.1 Re-integratietools
- Introductie Re-integratietools
- Instrumenten voor re-integratie
- Diagnostiek bij de uitvoering van de Participatiewet, succesfactoren en praktijkvoorbeelden
- Handreiking Matchen op werk. Voor de aanpak van jeugdwerkloosheid
- Loonkostensubsidie en loondispensatie. De werking en effectiviteit van beide instrumenten
- Op weg naar een effectieve re-integratie van arbeidsbeperkten. Lessen voor gemeenten
- Jonggehandicapten onder de Participatiewet
- Via het sociaal werkbedrijf naar een mbo-diploma
- Wat werkt bij het succesvol toeleiden van jongeren naar werk
-
2.2 Inclusieve arbeidsmarkt
- Introductie
- Effectieve kennismaking tussen jongeren en werkgevers. Een handreiking
- Hoe vinden werkzoekenden met een arbeidsbeperking en werkgevers elkaar? Op weg naar effectiever en duurzamer matchen
- Aan het werk, voor hoe lang?
- Onderzoek Participatiewet bij werkgevers, fase 2
- Onderzoek naar de ervaringen van werkgevers met de Participatiewet (derde meting)
- Meer kansen voor mensen met een arbeidsbeperking? Evaluatie Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten.
-
2.3 Duurzaam werk
- Introductie Duurzaam werk
- Dienstverbanden en arbeidsvoorwaarden doelgroep Participatiewet
- Met de jobcoach lukt het wel. De meerwaarde van jobcoaching op de werkplek
- Jonggehandicapten duurzaam aan het werk
- Jongeren duurzaam aan het werk
- Duurzaamheid van werk binnen de banenafspraak 2016-2017
- Duurzame plaatsingen in werk van werknemers met een arbeidsbeperking
-
2.5 De jongere zelf
- Introductie De jongere zelf
- Jongerenperspectief op re-integratietrajecten en werkplekken
- Het belang van de relatie – motivatie voor begeleiding van jongeren met een lvb
- Hoe past het? Een kwalitatieve analyse van narratieven van jongeren met een ondersteuningsbehoefte op het gebied van passend onderwijs en passende arbeid
- Jonggehandicapten onder de Participatiewet (2019)
-
3 Oud en nieuw beschut werk
-
3.1 Oud en nieuw beschut werk
- Introductie Oud en nieuw beschut werk
- Van SW naar sociale firma, handreiking voor transitie van SW-activiteiten naar privaat ondernemerschap
- Maatschappelijke kosten-batenanalyse beschut werk, objectieve informatie over de meerwaarde van beschut werk
- Jobcoaching in de SW-sector
- Evaluatie beschut werk
-
4 Samenwerking en integrale benadering
-
4.1 Integraal sociaal beleid en samenwerken
- Introductie Integraal sociaal beleid en samenwerken
- Jongeren met een arbeidsbeperking aan het werk, een sluitende aanpak voor kwetsbare schoolverlaters en de rol van SW-bedrijven hierbij
- Ondersteuning jongeren bij leren en werken. Een handreiking voor de regio
- Arbeidstoeleiding kwetsbare jongeren vanuit speciaal en regulier onderwijs
- Zorgcontinuïteit bij de overgang naar volwassenheid
- Het probleem samenwerken. Duiden en verbinden: ironische uitwegen voor vastgelopen samenwerking
- Kwetsbare jongeren van school naar werk
- De ontdekking van de Dinges. Kampioen van het hedendaagse netwerken
-
5.1 Schulden en werk
-
5.2 Jongeren buiten beeld