Onderzoekscahier: arbeidsparticipatie jongeren met een beperking
Laatste update: 10 april 20194.1 Integraal sociaal beleid en samenwerken
Introductie Integraal sociaal beleid en samenwerken
Hieronder vind je korte inleidingen van onderzoeken die horen bij het thema 'Integraal sociaal beleid en samenwerken'. Als je op 'Lees verder' klikt, vind je meer informatie over dat onderzoek.
Cedris en SBCM, 2016
Jongeren met een arbeidsbeperking aan het werk, een sluitende aanpak voor kwetsbare schoolverlaters en de rol van SW-bedrijven hierbij
Deze publicatie is bedoeld voor managers en beleidsmedewerkers van gemeenten en SW-bedrijven die op zoek zijn naar een goede invulling van de samenwerking of een bestaande samenwerking willen optimaliseren. De publicatie geeft onder andere inzicht in de rollen die SW-bedrijven kunnen hebben bij het begeleiden van deze jongeren naar de arbeidsmarkt, en bevat tips voor onder meer samenwerking met gemeenten en scholen.
Oberon en De Beleidsonderzoekers, 2017
Ondersteuning jongeren bij leren en werken. Een handreiking voor de regio
Bij het op weg helpen van jongeren zonder startkwalificatie naar werk en scholing, ervaren gemeenten dikwijls knelpunten. Een deel van deze knelpunten en oplossingsrichtingen komen aan bod in deze handreiking Ondersteuning jongeren bij leren en werken. Het is een document met praktijkvoorbeelden en praktische tips voor de regio’s.
Regioplan, 2015
Arbeidstoeleiding kwetsbare jongeren vanuit speciaal en regulier onderwijs
Dit onderzoek dat Regioplan uitvoerde met subsidie van UWV richtte zich op de regionale netwerken rond kwetsbare jongeren die als doel hebben deze jongeren naar werk te leiden. Onder kwetsbare jongeren verstaan we leerlingen vanuit het praktijkonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs en de entreeopleiding. Op basis van een literatuurstudie en praktijkonderzoek in zes regionale netwerken zijn in dit onderzoek tien succesfactoren opgesteld voor de samenwerking rond de arbeidstoeleiding van kwetsbare jongeren.
SCP, 2017
Zorgcontinuïteit bij de overgang naar volwassenheid
In 2016, tijdens de implementatie van de decentralisatie van het sociaal domein en jeugdzorg, werden gemeenten geconfronteerd met een te weinig aanbod voor jongeren die op weg naar volwassenheid waren (jongeren bij overgang van 18min/18 plus). Een integrale ondersteuning zou vooral veel winst opleveren voor o.a. licht verstandelijk beperkte jongeren. Het doel van dit onderzoek was om uit de verschillende ervaringen en opvattingen algemene inzichten te herleiden over dilemma’s, keuzes en knelpunten.
Vrije Universiteit, 2018
Het probleem samenwerken. Duiden en verbinden: ironische uitwegen voor vastgelopen samenwerking
In de publicatie 'Het probleem samenwerken' gaan onderzoekers van de Vrije Universiteit en van de Inspectie Sociale zaken en Werkgelegenheid op zoek naar de belangrijkste voorwaarden voor succesvolle samenwerking. Zij geven onder meer aan dat succesvolle samenwerking berust op een gezamenlijke zoektocht naar de best mogelijke oplossing per jongere.
Berenschot, 2017
Kwetsbare jongeren van school naar werk
Dit rapport bevat de uitkomsten van onderzoek naar de werkzaamheid van de aanpak van het Noord-Limburgse samenwerkingsverband Baanwijs (tussen gemeenten, onderwijs en UWV) bij de overgang van school naar werk van kwetsbare jongeren. In dit onderzoek zijn de ervaringen van 30 schoolverlaters van PrO, VSO en Entree-onderwijs die in het schooljaar 2014-2015 zijn uitgestroomd, en de verschillende routes die zij daarbij hebben doorlopen, in kaart gebracht.
VU, 2018
De ontdekking van de Dinges. Kampioen van het hedendaagse netwerken
In de publicatie ‘De ontdekking van de Dinges. Kampioen van het hedendaagse netwerken’ (gepubliceerd in 2018) schetst VU-onderzoeker Hans Bosselaar het profiel van de professional die bovengemiddeld goed is in het (gezamenlijk) ondersteunen van cliënten met multiproblematiek, waaronder jongeren met een beperking, die op zoek zijn naar een baan.