Onderzoekscahier: arbeidsparticipatie jongeren met een beperking
Laatste update: 10 april 20192.3 Duurzaam werk
Jonggehandicapten duurzaam aan het werk
Regioplan, 2018
Beschrijving
De duurzaamheid van werk van jonggehandicapten kan vergroot worden door meer aandacht te besteden aan de overstap van werk naar werk. Dat is een belangrijke conclusie van het onderzoek dat Regioplan samen met Hiemstra & De Vries met subsidie van UWV heeft uitgevoerd naar de processen en factoren die bijdragen aan de duurzame arbeidsparticipatie van jonggehandicapten.
In het onderzoek stonden drie transities centraal:
- werkbehoud in de tijdelijke contracten
- de overgang van tijdelijk dienstverband naar een vast dienstverband
- werkhervatting nadat een eerdere baan is afgesloten
Handelingsperspectieven
In het onderzoeksrapport worden de handelingsperspectieven beschreven van de vier hoofdrolspelers: de jonggehandicapten, de leidinggevenden, de werkbegeleiders en de toeleiders. Wat kunnen ze zelf doen om de duurzaamheid van het werk te bevorderen? De kern van het rapport is een beschrijving van de factoren en processen die bijdragen aan een duurzame arbeidsparticipatie van jonggehandicapten. Daarbij wordt er een relatie gelegd tussen de rol die begeleiders kunnen vervullen en de factoren bij jonggehandicapten en werkgever die bijdragen aan werkbehoud.
Eén begeleider
Momenteel komen jonggehandicapten wiens dienstverband is beëindigd vaak pas in beeld van toeleiders wanneer de jongere werkloos is. Toeleiding en werkbegeleiding zijn daarbij vaak in handen van verschillende begeleiders, terwijl het voor de jonggehandicapten om een doorlopend proces gaat. Bekeken vanuit dit perspectief is het beter om werkbegeleiding en toeleiding in handen van één begeleider te leggen. Hiermee worden overdrachten tussen begeleiders voorkomen, kan er sneller met werkhervatting worden begonnen, en kunnen periodes van werkloosheid worden voorkomen.
Vervolgonderzoek
De thematiek is zeer complex; daarmee wordt ook duidelijk dat vervolgonderzoek vooral de diepte in moet gaan en minder in de breedte, en zich vooral zal moeten richten op (deel)processen en de werking van afzonderlijke factoren.
Auteurs
Marjolein Bouterse, Mats Gorter, Luuk Mallee en Joris Timmermans (Regioplan)
Contact
Joris Timmersmans
Joris.Timmermans@regioplan.nl
Download
Jonggehandicapten aan het werk (Regioplan, april 2018)
Inhoud
-
1.1 Algemene evaluatie gemeentelijke inspanningen
- Introductie
- Ervaringen gemeenten met Participatiewet, eerste meting
- Werk uit zicht? Een verkenning van de dienstverlening aan mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie na invoering van de Participatiewet
- Ervaringen gemeenten met de Participatiewet, tweede meting
- Jonggehandicapten onder de Participatiewet
- Eindevaluatie van de Participatiewet
-
2.1 Re-integratietools
- Introductie Re-integratietools
- Instrumenten voor re-integratie
- Diagnostiek bij de uitvoering van de Participatiewet, succesfactoren en praktijkvoorbeelden
- Handreiking Matchen op werk. Voor de aanpak van jeugdwerkloosheid
- Loonkostensubsidie en loondispensatie. De werking en effectiviteit van beide instrumenten
- Op weg naar een effectieve re-integratie van arbeidsbeperkten. Lessen voor gemeenten
- Jonggehandicapten onder de Participatiewet
- Via het sociaal werkbedrijf naar een mbo-diploma
- Wat werkt bij het succesvol toeleiden van jongeren naar werk
-
2.2 Inclusieve arbeidsmarkt
- Introductie
- Effectieve kennismaking tussen jongeren en werkgevers. Een handreiking
- Hoe vinden werkzoekenden met een arbeidsbeperking en werkgevers elkaar? Op weg naar effectiever en duurzamer matchen
- Aan het werk, voor hoe lang?
- Onderzoek Participatiewet bij werkgevers, fase 2
- Onderzoek naar de ervaringen van werkgevers met de Participatiewet (derde meting)
- Meer kansen voor mensen met een arbeidsbeperking? Evaluatie Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten.
-
2.3 Duurzaam werk
- Introductie Duurzaam werk
- Dienstverbanden en arbeidsvoorwaarden doelgroep Participatiewet
- Met de jobcoach lukt het wel. De meerwaarde van jobcoaching op de werkplek
- Jonggehandicapten duurzaam aan het werk
- Jongeren duurzaam aan het werk
- Duurzaamheid van werk binnen de banenafspraak 2016-2017
- Duurzame plaatsingen in werk van werknemers met een arbeidsbeperking
-
2.5 De jongere zelf
- Introductie De jongere zelf
- Jongerenperspectief op re-integratietrajecten en werkplekken
- Het belang van de relatie – motivatie voor begeleiding van jongeren met een lvb
- Hoe past het? Een kwalitatieve analyse van narratieven van jongeren met een ondersteuningsbehoefte op het gebied van passend onderwijs en passende arbeid
- Jonggehandicapten onder de Participatiewet (2019)
-
3 Oud en nieuw beschut werk
-
3.1 Oud en nieuw beschut werk
- Introductie Oud en nieuw beschut werk
- Van SW naar sociale firma, handreiking voor transitie van SW-activiteiten naar privaat ondernemerschap
- Maatschappelijke kosten-batenanalyse beschut werk, objectieve informatie over de meerwaarde van beschut werk
- Jobcoaching in de SW-sector
- Evaluatie beschut werk
-
4 Samenwerking en integrale benadering
-
4.1 Integraal sociaal beleid en samenwerken
- Introductie Integraal sociaal beleid en samenwerken
- Jongeren met een arbeidsbeperking aan het werk, een sluitende aanpak voor kwetsbare schoolverlaters en de rol van SW-bedrijven hierbij
- Ondersteuning jongeren bij leren en werken. Een handreiking voor de regio
- Arbeidstoeleiding kwetsbare jongeren vanuit speciaal en regulier onderwijs
- Zorgcontinuïteit bij de overgang naar volwassenheid
- Het probleem samenwerken. Duiden en verbinden: ironische uitwegen voor vastgelopen samenwerking
- Kwetsbare jongeren van school naar werk
- De ontdekking van de Dinges. Kampioen van het hedendaagse netwerken
-
5.1 Schulden en werk
-
5.2 Jongeren buiten beeld