Onderzoekscahier: arbeidsparticipatie jongeren met een beperking
Laatste update: 10 april 20192.1 Re-integratietools
Jonggehandicapten onder de Participatiewet
Panteia en SEO, 2018
Beschrijving
Panteia en SEO hebben onderzocht in hoeverre jonggehandicapten met arbeidsvermogen, na de invoering van de Participatiewet in 2015, door gemeenten op een goede manier naar werk worden begeleid. Aanleiding voor dit onderzoek was het feit dat deze jongeren vanaf 2015 geen beroep meer kunnen doen op een Wajonguitkering en de hulp van UWV bij het zoeken naar passend werk. Panteia heeft voor dit onderzoek casestudies uitgevoerd bij UWV en de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht.
Scholing
Uit het onderzoek blijkt dat het overgrote deel van de jongeren in de gemeentelijke bestanden afkomstig is van VSO/PrO. De mogelijkheden van deze jongeren worden door de gemeente besproken met scholen in scholingsnetwerken of doorstroomtafels. Scholen bespreken vervolgens de bevindingen met leerlingen en ouders. Het komt voor dat verwachtingen van leerlingen, ouders en school verschillen. Dat kan ertoe leiden dat jongeren een vervolgopleiding kiezen, terwijl zij daarvoor onvoldoende capaciteiten hebben. Dit leidt tot teleurstellingen. Er is geen mogelijkheid tot een ‘dwingend werk- of studieadvies’.
Werk
Jongeren die naar werk begeleid moeten worden, vallen onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. Uit het onderzoek blijkt dat jongeren soms zelfstandig werk vinden of na een stage een dienstverband aangeboden krijgen. Jonggehandicapten met een VSO/PrO-verleden worden zonder beoordeling opgenomen in het doelgroepregister voor de banenafspraak wanneer zij een Aanvraag Beoordeling Arbeidsvermogen (ABA) bij UWV indienen. Dit wordt vaak al via de school geregeld. Ouders hebben hierbij soms moeite met het ‘stempel arbeidsbeperkt’. Opname in het doelgroepregister vergroot echter de kansen op werk aanzienlijk, omdat werkgevers graag mensen aannemen die zij kunnen meetellen voor de banenafspraak. Daarnaast geeft het de werkgevers recht op de no-riskpolis, die regelt dat de loondoorbetaling bij ziekte door UWV wordt overgenomen. Via de gemeente kan worden gezorgd voor begeleiding op de werkplek in de vorm van jobcoaching en loonkostensubsidie. Jongeren die niet arbeidsfit zijn krijgen van de gemeente trainingen om hen voor te bereiden op het werknemerschap.
Duurzaam werk
Jonggehandicapten krijgen meestal tijdelijke arbeidscontracten, wat betekent dat ze na 6 maanden tot hooguit 2 jaar hun werk verliezen. De uitdaging voor gemeenten en werkgevers is om deze jongeren duurzaam aan werk te helpen.
Auteurs
Lucy Kok, Lennart Kroon en Marloes Lammers (SEO)
Marjolein Sax, Auke Witkamp en Natasha Stroeker (Panteia)
Contact
Rosanne Oomkens
r.oomkens@panteia.nl
Download
Jonggehandicapten onder de Participatiewet (SEO, september 2018)
Inhoud
-
1.1 Algemene evaluatie gemeentelijke inspanningen
- Introductie
- Ervaringen gemeenten met Participatiewet, eerste meting
- Werk uit zicht? Een verkenning van de dienstverlening aan mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie na invoering van de Participatiewet
- Ervaringen gemeenten met de Participatiewet, tweede meting
- Jonggehandicapten onder de Participatiewet
- Eindevaluatie van de Participatiewet
-
2.1 Re-integratietools
- Introductie Re-integratietools
- Instrumenten voor re-integratie
- Diagnostiek bij de uitvoering van de Participatiewet, succesfactoren en praktijkvoorbeelden
- Handreiking Matchen op werk. Voor de aanpak van jeugdwerkloosheid
- Loonkostensubsidie en loondispensatie. De werking en effectiviteit van beide instrumenten
- Op weg naar een effectieve re-integratie van arbeidsbeperkten. Lessen voor gemeenten
- Jonggehandicapten onder de Participatiewet
- Via het sociaal werkbedrijf naar een mbo-diploma
- Wat werkt bij het succesvol toeleiden van jongeren naar werk
-
2.2 Inclusieve arbeidsmarkt
- Introductie
- Effectieve kennismaking tussen jongeren en werkgevers. Een handreiking
- Hoe vinden werkzoekenden met een arbeidsbeperking en werkgevers elkaar? Op weg naar effectiever en duurzamer matchen
- Aan het werk, voor hoe lang?
- Onderzoek Participatiewet bij werkgevers, fase 2
- Onderzoek naar de ervaringen van werkgevers met de Participatiewet (derde meting)
- Meer kansen voor mensen met een arbeidsbeperking? Evaluatie Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten.
-
2.3 Duurzaam werk
- Introductie Duurzaam werk
- Dienstverbanden en arbeidsvoorwaarden doelgroep Participatiewet
- Met de jobcoach lukt het wel. De meerwaarde van jobcoaching op de werkplek
- Jonggehandicapten duurzaam aan het werk
- Jongeren duurzaam aan het werk
- Duurzaamheid van werk binnen de banenafspraak 2016-2017
- Duurzame plaatsingen in werk van werknemers met een arbeidsbeperking
-
2.5 De jongere zelf
- Introductie De jongere zelf
- Jongerenperspectief op re-integratietrajecten en werkplekken
- Het belang van de relatie – motivatie voor begeleiding van jongeren met een lvb
- Hoe past het? Een kwalitatieve analyse van narratieven van jongeren met een ondersteuningsbehoefte op het gebied van passend onderwijs en passende arbeid
- Jonggehandicapten onder de Participatiewet (2019)
-
3 Oud en nieuw beschut werk
-
3.1 Oud en nieuw beschut werk
- Introductie Oud en nieuw beschut werk
- Van SW naar sociale firma, handreiking voor transitie van SW-activiteiten naar privaat ondernemerschap
- Maatschappelijke kosten-batenanalyse beschut werk, objectieve informatie over de meerwaarde van beschut werk
- Jobcoaching in de SW-sector
- Evaluatie beschut werk
-
4 Samenwerking en integrale benadering
-
4.1 Integraal sociaal beleid en samenwerken
- Introductie Integraal sociaal beleid en samenwerken
- Jongeren met een arbeidsbeperking aan het werk, een sluitende aanpak voor kwetsbare schoolverlaters en de rol van SW-bedrijven hierbij
- Ondersteuning jongeren bij leren en werken. Een handreiking voor de regio
- Arbeidstoeleiding kwetsbare jongeren vanuit speciaal en regulier onderwijs
- Zorgcontinuïteit bij de overgang naar volwassenheid
- Het probleem samenwerken. Duiden en verbinden: ironische uitwegen voor vastgelopen samenwerking
- Kwetsbare jongeren van school naar werk
- De ontdekking van de Dinges. Kampioen van het hedendaagse netwerken
-
5.1 Schulden en werk
-
5.2 Jongeren buiten beeld