Overslaan en naar de inhoud gaan

Stap 2 • Spiegel je proces en stel doelen

Doel 4 • Persoonlijke benadering bij intake gemeente

Het contact met de gemeente was best wel fijn. Ik heb een paar keer in paniek gebeld omdat ik de dingen niet voor de deadline kon inleveren. Toen waren ze echt superchill. Ik heb altijd goed contact gehad. Het was duidelijk genoeg. Nuchter. Rustig en ik voelde me begrepen. Ik voelde niet alsof ik op een stapel terecht kwam. Gewoon goed.

De overgang van werk naar een uitkering – of van WW naar bijstand – is voor veel mensen ingrijpend. Het is voor hen belangrijk om een moment van persoonlijk contact te hebben. In verschillende interviews vertelden mensen wat een verschil het maakt als je een contactpersoon hebt die je kunt bellen om vragen te stellen. Dat scheelt al veel zorgen en stress. De volgende tips kunnen daarbij helpen:

  • Gespreksleidraad
    De toolkit Snelle Aanvraag - Snel Besluit bevat een gespreksleidraad die kan helpen als basis bij het voeren van een eerste (telefonisch) gesprek. Ook in een versneld aanvraagproces is het belangrijk contact te zoeken met de aanvrager. Probeer in álle gevallen een (kort) telefonisch gesprek te voeren.

    Dat gesprek heeft twee doelen:

    • Een praktisch doel: het stellen van verhelderende vragen om het recht op bijstand vast te stellen. 
    • Verbinding: de situatie van de klant leren kennen. Het is belangrijk een ‘gevoel’ te krijgen bij de aanvraag, uit te stralen dat de situatie van de burger serieus wordt genomen, dat de gemeente ermee aan de slag is en dat de burger bij (nijpende) problemen bij de gemeente terecht kan.

    Het inschatten van de situatie is ook nodig om op een later moment interventies richting werk of stabilisatie van de burger gericht te kunnen inzetten. De leidraad vind je via de knop ‘Systeemcheck & Contact’ in de toolkit Parttime werk.
     

  • Neem de tijd
    Bij de Sociale Dienst Drechtsteden vindt een persoonlijk gesprek al plaats vóórdat de aanvraag wordt ingediend. Het team dat deze gesprekken voert, neemt dan ongeveer een uur de tijd om een brede intake te doen. Dit gesprek is een brede uitvraag op alle leefgebieden en het thema bestaanszekerheid. Wanneer er meer tijd nodig is, kunnen zij nog in dezelfde week een extra afspraak plannen om het gesprek te vervolgen.
     
  • Wees benaderbaar
    Het scheelt veel zorgen en stress wanneer mensen het gevoel hebben dat ze bij zorgen een contactpersoon hebben die ze kunnen benaderen. Bij gemeenten is er soms terughoudendheid in het verstrekken van telefoonnummers of e-mailadressen. Maar wanneer de medewerker in de poort van het proces benaderbaar is en er snel een vast contactpersoon komt, schept dat veel vertrouwen en neemt dat stress en zorgen weg.

    In de gemeente Hardenberg krijgen alle aanvragers het persoonlijke telefoonnummer en het directe e-mailadres van hun contactpersonen. Bij vragen kunnen klanten zo direct terecht bij hun aanspreekpunt.
     

  • Checklist
    Geef aanvragers een checklist mee met de informatie die je hebt gedeeld in het intakegesprek. Welke toeslagen kunnen mensen aanvragen, op welke voorzieningen is er mogelijk recht? Welke andere ondersteuning is er (bijvoorbeeld juridisch) en bij welke maatschappelijke organisaties kunnen mensen terecht?

Terug naar Stap 2 • Spiegel je proces en stel doelen