Overslaan en naar de inhoud gaan

Stap 2 • Spiegel je proces en stel doelen

Doel 5 • Snel en rechtvaardig besluit bij toekenning uitkering

Hoe sneller er duidelijkheid is over het inkomen, hoe meer ruimte mensen hebben om zich te richten op het zoeken naar werk.

  • Beleidsdoelen
    Uit de Inspiratielabs on Tour blijkt dat het mogelijk is om het aanvraagproces van een bijstandsuitkering soepeler en sneller te laten verlopen. Het is goed om hier als gemeente een doelstelling in te formuleren en in beleid vast te leggen binnen welke termijn een besluit gewenst is. Een periode van drie weken is voor aanvragers al veel overzichtelijker: dan zit er maximaal één keer betaling van vaste lasten in deze periode.

    De toolkit Snelle Aanvraag - Snel Besluit geeft gemeenten handvatten voor het inrichten van een werkproces waarmee voor het merendeel van de aanvragers zelfs binnen enkele werkdagen over een aanvraag besloten kan worden.
     

  • Track & Trace
    De gemeente Lelystad ontwikkelde een Track & Trace-app waarmee inwoners zicht krijgen op de stand van zaken in het besluit over hun uitkeringsaanvraag. Wanneer dat nog een stap te ver is: een alternatief is het ontwikkelen van een flyer waarin staat uitgelegd welke stappen er worden doorlopen en hoelang de aanvraagprocedure kan duren.
     
  • Drie stromen
    Een aantal gemeenten werkt al met de methode van ‘drie stromen’. Op basis van een systeemcheck wordt de uitkeringsaanvraag beoordeeld:

    Wanneer er geen bijzonderheden zichtbaar zijn, komt een aanvraag in de ‘groene’ stroom: afhandeling binnen enkele dagen.

    Wanneer er nog enkele verduidelijkende vragen zijn, komt de aanvraag in de ‘blauwe’ stroom. In dat geval wordt er een (telefonische) afspraak met de inwoner gemaakt, waarna op basis van de verkregen extra informatie een aanvraag alsnog verder kan in de groene stroom, of toch verder gaat in de ‘rode’ stroom.

    Wanneer uit de systeemcheck of het gesprek met de inwoner tegenstrijdigheden of bijzonderheden blijken, gaat een aanvraag verder in deze ‘rode’ stroom, waarbij er een extra grondige beoordeling plaatsvindt.

    De gemeente Apeldoorn werkt al sinds 2014 op deze wijze en merkt dat er niet is ingeboet op rechtmatigheid. Lees hier meer over de werkwijze van de gemeente Apeldoorn

    Wil je ook aan de slag met deze drie stromen? Dit is de basis van de toolkit Snelle Aanvraag - Snel Besluit. Deze toolkit bevat uitleg, beleidsdocumenten en uitvoeringsdocumenten om snel met deze methode aan de slag te kunnen.

Terug naar Stap 2 • Spiegel je proces en stel doelen