Overslaan en naar de inhoud gaan

Stap 2 • Spiegel je proces en stel doelen

Sluit de dienstverlening aan bij de behoefte van inwoners?

In Stap 1 is duidelijk geworden wat inwoners nodig hebben bij overgangen in de participatieketen. In Stap 2 spiegel je het proces van de gemeente hieraan: op welke punten sluit de dienstverlening aan bij de behoefte van inwoners? En op welke onderdelen is er nog winst te behalen?

Vanuit die inzichten kun je formuleren op welke doelen je als gemeente (vooral) wilt inzetten. Bijvoorbeeld: het goed informeren van inwoners bij de start op parttime werk, of het versnellen van de uitkeringsaanvraag.

Toen we vanuit de ogen van de inwoners naar ons werkproces gingen kijken, zagen we meteen wat we wilden aanpakken. Dat gaf veel energie.

Werkboek

In het werkboek dat bij dit stappenplan hoort, noteer je de ervaringen van inwoners (Opdracht 1). Door de werkwijze van jouw gemeente te spiegelen aan de beleving van de inwoner (Opdracht 2a en 2b), kun je formuleren op welke doelen je als gemeente (vooral) wilt inzetten. Zodat je Simpel Switchen in de participatieketen (nog) beter mogelijk kunt maken in jouw gemeente.

Je kunt de opdrachten in het werkboek individueel of als team uitvoeren.

Om je op weg te helpen, hebben wij in het werkboek per schakelmoment in de participatieketen een voorzet voor een beleidsdoel gegeven. Vul deze aan met de doelen waarop jouw gemeente wil inzetten.

Voorbeelden, tips en inspiratie

In de volgende paragrafen vind je per beleidsdoel de voorbeelden en tips die wij voor je verzameld hebben. Deze kun je ter inspiratie gebruiken om de processen binnen jouw gemeente te verbeteren.

Download het werkboek