Overslaan en naar de inhoud gaan

Stap 2 • Spiegel je proces en stel doelen

Doel 3 • Minder administratieve druk bij aanvraag uitkering

Het aanvragen van een uitkering is voor veel mensen een tijdrovend proces. De hoeveelheid in te vullen formulieren en aan te leveren bewijsstukken maken het daarbij ook niet bepaald gemakkelijk. Ook voor de gemeente is het een tijdrovend proces. Al die tijd moet de klant financieel zien te overbruggen, terwijl de vaste lasten doorlopen.

Bij de bijstandsaanvraag vragen gemeenten een groot aantal bewijsstukken op bij de aanvrager: huurcontract, bankafschriften met saldovermelding van alle rekeningen en alle rekeningen van minderjarige kinderen, loonstroken, identiteitsbewijs, enzovoort.

  • Uitkering toekennen op basis van beschikbare gegevens
    Vanaf het moment van aanvraag hebben gemeenten al toegang tot bronnen, zoals de gemeentelijke basisadministratie en de suwi-keten, waarmee zij veel van de nodige controles kunnen uitvoeren zónder heel veel bewijsstukken op te vragen.

    De toolkit Snelle Aanvraag - Snel Besluit bevat een systeemcheck waarmee gemeenten een uitgebreide check kunnen doen op het recht op bijstand, op basis van gegevens die bij de gemeente al beschikbaar zijn. Dit gaat op basis van gegevens die beschikbaar zijn via Suwinet en via de historie van het uitkeringssysteem.

    In een aantal gemeenten wordt deze systeemcheck al zo gebruikt. Dan bepaalt de gemeentelijk professional, op basis van de informatie in de aanvraag, de systeemcheck en het uitkeringssysteem, in welke vervolgstroom een aanvraag terechtkomt. De systeemcheck vind je via de knop ‘Systeemcheck & Contact’ in de toolkit Parttime werk.
     

  • Bekende gegevens vooraf invullen
    Onderzoek de mogelijkheden om een slimme digitale aanvraag in te voeren, net als Senzer, uitvoeringsorganisatie voor de omgeving Helmond. Senzer heeft een eigen digitale aanvraag laten ontwikkelen, waarin alle vooraf bekende gegevens automatisch worden ingelezen. ‘We weten al heel veel van onze burgers. Van die gegevens willen we gebruik maken. Daarom wilden we zoveel mogelijk bekende gegevens al automatisch laten voor-invullen op een digitaal aanvraagformulier.’

    Dat leidde tot een geïntegreerd systeem waarin bekende gegevens uit bronnen worden gehaald. Voor de inwoner heeft dat het voordeel dat er geen onnodige stukken ingeleverd hoeven te worden, maar ook dat Senzer vanuit het aanvraagformulier meteen al een beter beeld heeft van de arbeidsmogelijkheden van de inwoner. Meer informatie is hier te vinden, of vraag via info@simpel-switchen.nl het volledige verslag op.
     

  • Eerst een gesprek, dan een beoordeling
    De gemeente Apeldoorn heeft zich gericht op het doel een inwoner snel duidelijkheid te geven over het recht op bijstand. Na een aanvraag volgt er eerst een persoonlijk gesprek. Op basis van dit gesprek en de gegevens die bij de gemeente bekend zijn, wordt het besluit genomen. Zo hebben mensen snel persoonlijk contact én snel duidelijkheid. Lees hier meer over de aanpak van Apeldoorn.
     
  • Overzichtelijke checklist
    Wanneer je toch documenten opvraagt bij de inwoner, maak dan een overzichtelijke checklist van de benodigde documenten. Het helpt ook om een duidelijke uitleg te geven over hoe documenten aangeleverd kunnen worden en daarbij praktische tips te geven. Als je geen computer of printer hebt, is het aanleveren van bankgegevens bijvoorbeeld best lastig. Hoe kun je die gegevens downloaden? En waar kun je die printen? Of: bij welke lokale partijen (zoals sociaal raadslieden of buddy-projecten) kunnen mensen hulp vragen bij het indienen van de bijstandsaanvraag?
     
  • Geef duidelijke uitleg over het proces
    De gemeente Amersfoort maakte een filmpje over hoe het aanvragen van een bijstandsuitkering verloopt. Wanneer duidelijk is welke stappen er worden doorlopen en hoe het proces verloopt, geeft dat mensen duidelijkheid en rust.